Nieuws

Nieuws


Waarom bijna niemand meer een supersnelle Mercedes AMG wil

2025-01-21

Mercedes-Benz verkoopt aanzienlijk minder modellen van de snelle C63 AMG. En dat terwijl de auto is voorzien van een 680 pk sterke hybride-motor die de auto sneller, sterker en zuiniger maakt dan zijn voorganger met zijn benzineslurpende achtcilinder blok.

Helaas voor Mercedes zit het probleem ’m precies in datzelfde motorblok. Want hoewel de auto sneller, sterker en zuiniger is dan ooit tevoren, ontbreekt het de motor volgens liefhebbers aan emotie. Voor het eerst is de achtcilinder motor vervangen door een viercilinder en dat gaat veel fans van het model kennelijk te ver. Deze volgens liefhebbers overhaaste modernisering van het AMG-gamma kan Mercedes dan ook duur komen te staan.

Drie verkocht in acht maanden
In een interview met het Britse Car Magazine geeft AMG-directeur Michael Schiebe toe dat ze klanten zijn verloren, maar niet hoeveel. Die cijfers zijn ook niet openbaar, maar de zware verliezen in het zogeheten topsegment, waartoe ook de bijna anderhalve ton kostende Mercedes-Benz C63 AMG behoort, leiden tot de conclusie dat de acceptatie van de viercilindermotoren nog niet zo hoog is als gewenst.

Wanneer je Nederland als maatstaf neemt lijkt er weinig hoop voor het model. In de eerste acht maanden dat de auto te bestellen was, werden er slechts drie op kenteken gezet en één daarvan was een demo-auto van de importeur. Kennelijk trekt het feit dat een belangrijk deel van het vermogen door batterijen wordt geleverd weinig potentiële kopers. ‘Als de accu leeg is heb je gewoon een loodzware bak met een vierpitter onder de kap die nauwelijks vooruit komt’, aldus een van de reacties op internet.

‘C63 AMG is een winkeldochter’
Op de Duitse site MercedesFans.de gaan ze er al vanuit dat de Mercedes-AMG C63 met viercilindermotor de geschiedenis in zal gaan als een flop voor de sportwagenfabrikant uit Affalterbach. Zelfs de doogaans Mercedes-minnende website MBPassion noemt de nieuwe C63 een Ladenhüter. Dat is een Duitse term voor winkeldochters, oftewel auto’s die niet of nauwelijks te verkopen zijn.

,,We zien dat een aantal van onze zeer trouwe klanten een beetje moeite hebben met het concept”, zegt Schiebe tegen Car, die het grote acceptatieprobleem in eerste instantie bagatelliseert, maar daarna eerlijk toegeeft: ,,Natuurlijk zijn we ongetwijfeld een aantal klanten kwijtgeraakt die alleen van V8-auto’s houden.” En inderdaad: de AMG-modellen zijn vooral geliefd om hun ronkende achtcilinder-modellen.

‘Slecht uitgelegd’
Toch blijft hij proberen de C63 aan de man te brengen. ,,Je hoeft maar één keer met de auto te rijden om overtuigd te zijn van het nieuwe model”, beweert hij. De meerderheid van de proefrijders van de nieuwe C63 geeft echter aan dat de C63, als prestatiehybride met een 2-liter viercilindermotor, noch qua geluid, noch qua rijgevoel het enthousiasme van AMG kan oproepen. ,,We zijn met deze technologie ver vooruit, maar we hadden de techniek beter moeten uitleggen aan onze verkopers en klanten”, geeft Schiebe toe.

‘Achtcilinder keert terug’
Volgens fans is het prima dat Mercedes hybridetechniek doorvoert in zijn reguliere auto's, maar liever niet bij deze karaktervolle liefhebbersmodellen die in relatief lage aantallen worden gebouwd. Het is niet zeker dat AMG alsnog kapituleert voor de hardcore fans, maar één knieval is alvast gedaan: de nieuwe AMG CLE63 zou aanvankelijk dezelfde viercilinder aandrijflijn krijgen als de C63, maar wordt nu naar verluidt toch voorzien van een ‘ouderwetse’ V8-motor met dubbele turbo.

Waarom bijna niemand meer een supersnelle Mercedes AMG wil
Deel dit bericht

De specialist in het rekruteren van Terminal personeel

Schrijf je in voor onze job alert en ontvang een baan die bij jou past!