Nieuws

Nieuws


Interesse voor winterbanden smelt weg

2023-10-25

Interesse voor winterband smelt langzaam weg en dit is de nieuwe publiekslieveling
Het aantal autorijders dat deze zomer met zomerbanden reed is historisch laag. Maar ook de winterband lijkt langzaam onderweg naar de uitgang. Dat blijkt uit de twaalfde editie van de KwikFit Bandenmonitor.

Dit uitgebreide tweejaarlijkse onderzoek werpt licht op opvallende trends en veranderingen in de Nederlandse bandenmarkt. De resultaten laten zien dat de traditionele zomerband tijdens het afgelopen zomerseizoen daalde naar 69,8 procent. Vijf jaar geleden reed nog 87,5 procent van de automobilisten met zomerbanden.

All season-band steeds populairder
Een deel van de daling wordt veroorzaakt doordat 4,7 procent van de automobilisten ’s zomers doorreed op winterbanden, maar de echte winnaars zijn de zogeheten all-seasonbanden of vierseizoenenbanden. Die zijn nu goed voor 25,5 procent van het totaal aantal gemonteerde autobanden in Nederland. Een stijging van 2,3 procent ten opzichte van vorig jaar. In 2013 reed nog slechts 3,3 procent van de automobilisten op een all-seasonband, zoals te zien is in onderstaande grafiek. (tekst gaat verder onder de grafiek)

Kwikfit
Vooral de particuliere rijder lijkt bereid om voor all-seasonbanden te kiezen. Waarschijnlijk weegt het gemak hier zwaarder dan optimale rijprestaties. Autobedrijven adviseren dit bandentype steeds vaker, en de verwachting is dat het aandeel vierseizoenenbanden de komende tijd nog zal toenemen. In het bijzonder in het geval van een mild winterseizoen zouden particuliere winterbandenbezitters kunnen overstappen naar vierseizoensbanden.

NIEUW
Vredestein koploper
Voor de zakelijke markt blijven de voordelen van het gebruik van zowel zomer- als winterbanden belangrijk, zoals bijvoorbeeld de langere levensduur van de banden. De KwikFit Bandenmonitor identificeerde 89 verschillende bandenmerken, waarvan 53 merken all season-banden aanbieden. Vredestein is de koploper met een zogeheten ‘wegdekaandeel’ van 29,5 procent binnen het all-seasonsegment.

,,All-seasonbanden lijken een steeds prominentere rol te spelen”, zegt Arjan van der Meer, marketing directeur bij KwikFit. ,,Mogelijk komt dit door de groeiende vraag van consumenten naar gemak en gemoedsrust tijdens het rijden, ongeacht de seizoenswisselingen.”

3PMSF-symbool
Vierseizoenenbanden vormen een compromis tussen een zomer- en een winterband. Ze hebben voordelen ten opzichte van een zomerband in de winter, maar ook tekortkomingen ten opzichte van een winterband in de winter. Als de all-seasonbanden voorzien zijn van het 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake, Alpine- of sneeuwvloksymbool) zijn ze goedgekeurd in een groot aantal wintersportgebieden.

Interesse voor winterbanden smelt weg
Deel dit bericht

De specialist in het rekruteren van Terminal personeel

Schrijf je in voor onze job alert en ontvang een baan die bij jou past!