Nieuws

Nieuws


Deze 'westerse' auto's komen. stiekem uit china

2023-11-08

De Europese automarkt wordt overspoeld door auto’s van allerlei Chinese merken. Veel merken vinden daar wat van, maar niet alles is wat het lijkt. Ook auto’s van Europese, Amerikaanse en zelfs Japanse merken komen steeds vaker uit China, waar ze dan ook voor de Europese markt worden gebouwd.

China heeft op z’n zachtst gezegd een imagoprobleem. Onder nagenoeg ieder bericht over een Chinese nieuwkomer op de Nederlandse markt gaat de discussie op deze site al heel snel daarover. Een groot deel van de Nederlanders blijkt dan ook een moreel bezwaar tegen Chinese auto’s te hebben, terwijl anderen strooien met argumenten als ‘ieder product heeft wel iets Chinees’. Ook Volvo moet het in deze discussie vaak ontgelden. Het Zweedse merk is al jaren in handen van het Chinese Geely en wordt in zekere zin Chineser dan ooit, nu er met de EX30 voor het eerst een Volvo op een Chinees Geely-platform op de Europese prijslijst wordt gezet.

Wie dieper gaat graven, komt echter ook bij andere merken al heel snel Chinese componenten tegen. Wist je bijvoorbeeld dat het e-CMP-platform van onder meer de Peugeot e-208, Opel Mokka Electric en alle andere compacte elektrische modellen van Stellantis, in samenwerking met het Chinese Dongfeng is ontwikkeld? Toch is maakt dat deze auto’s natuurlijk niet ineens Chinees. Hetzelfde kan worden gezegd van auto’s van niet-Chinese merken, die echter wel in China worden gebouwd voor exportdoeleinden. De merken in kwestie zijn in de meeste gevallen ‘gewoon’ Europees, Amerikaans of Japans, maar China wordt vanwege de kosten of om logistieke redenen gebruikt als productieland.

Op het moment van schrijven worden de onderstaande niet-Chinese modellen in China gebouwd:

BMW IX3

De BMW X3 komt voor de Europese markt in principe uit BMW’s Amerikaanse fabriek in Spartanburg, South Carolina. De elektrische iX3 is echter een uitzondering, en wordt ook voor ons Europeanen in Shenyang, China, in elkaar geschroefd.

CITROËN C5-X

Heel knap: Citroën krijgt het voor elkaar om de nieuwe, compacte en betaalbare ë-C3 te bouwen zonder daarvoor Chinese ontwikkelaars of fabrieken te gebruiken. Dat betekent echter niet dat Citroën de samenwerking met China helemaal uit de weg gaat: de grote Citroën C5-X wordt in China gebouwd.

CUPRA TAVASCAN

Hij is er nog niet, maar ook de Cupra Tavascan komt straks vanuit China onze kant op. Opmerkelijk, want zustermodellen Volkswagen ID.4, ID.5 en Skoda Enyaq worden voor Europese kopers wel gewoon in Europa geproduceerd.

DACIA SPRING

De auto die wij als Dacia Spring kennen, is gebaseerd op de Renault Kwid. Dat is een klein cross-overtje (op benzine) voor groeimarkten, die je dus buiten Europa op heel veel plekken kunt tegenkomen. De elektrische versie, de Renault City K-ZE, wordt in een met Dongfeng gedeelde, Chinese fabriek gebouwd. Je raadt het al: daar worden ook de Dacia-logo’s op ‘Europese’ Springs geplakt.

DS 9

Stellantis’ luxemerk DS wordt in Europa maar moeilijk begrepen, maar de focus ligt dan ook voor een belangrijk deel in China. Ook in Europese showrooms is het gevolg daarvan te zien, want vlaggenschip DS 9 wordt in China gebouwd. Dat ze daar vooralsnog niet al teveel tijd kwijt zijn aan de Europese export-auto’s, moge duidelijk zijn.

HONDA ZR-V

Japanse merken ‘betrappen’ we aanzienlijk minder vaak op Chinese productie dan Europese merken, maar er is één uitzondering. Bij het SUV-broertje van de Honda Civic, de Honda ZR-V, prijkt het welbekende ‘Made in China’ op de specificatie-sticker.

LOTUS ELETRE

Geen verrassing: net als Volvo is Lotus tegenwoordig een Geely-dochter, en dus wordt ook de elektrische Lotus Eletre in China gebouwd.

MINI COOPER

De nieuwe, altijd elektrische Mini Cooper is Chineser dan je denkt. Deze Mini is een product van Spotlight Automotive Ltd., een joint-venture van BMW en het Chinese Great Wall. De Cooper wordt ook in China gebouwd, al gaat de auto op termijn ook lekker traditioneel in Oxford worden gebouwd.

SMART #1

Weer een Geely-merk, zij het half. De andere helft van Smart is nog ‘gewoon’ in handen van Mercedes-Benz, maar de #1 staat op het Chinese SEA-platform en wordt in China geproduceerd.

TESLA MODEL 3

Tesla is ook niet vies van Chinese productie. Eén van de ‘Gigafactories’ van het merk staat nabij Shanghai. Voorheen kwamen daar ook Model Y’s vandaan, maar inmiddels wordt ook de achterwielaangedreven versie van die auto in Europa geproduceerd voor de Europese markt. Dat geldt niet voor de Model 3: die komt, ook in zwaar vernieuwde vorm, uit China.

VOLVO EX30 E.A.

De Volvo EX30 kwam al eerder voorbij, maar mag ook in het overzicht natuurlijk niet ontbreken. Noem hem gerust ‘de meest Chinese Volvo ooit’, al moet gezegd dat de auto op termijn ook in het Belgische Gent zal worden gebouwd. De EX30 is echter niet de enige Volvo die uit China komt: de S90 komt er ook vandaan, voor zolang het nog duurt. Voor de populairdere XC60 gold of geldt dat ook, met een bijzondere reden. Aanvankelijk kwam de XC60 voor de Amerikaanse markt uit China, terwijl Europese exemplaren gewoon in Zweden werden gebouwd. Na Amerikaanse importrestricties voor Chinese producten werd de boel echter verschoven, en gingen de in Zweden gebouwde XC60’s naar de VS, terwijl ‘voor ons’ exemplaren uit China op de trein werden gezet.

Deze 'westerse' auto's komen. stiekem uit china
Deel dit bericht

De specialist in het rekruteren van Terminal personeel

Schrijf je in voor onze job alert en ontvang een baan die bij jou past!