Zzp’er verruilt busje voor zware pickup

Zzp’er verruilt busje voor zware pickup

dec 14, 2018 Nieuwsfeed by vincent

Al sinds jaar en dag is de Ford F150 de meest verkochte auto in de Verenigde Staten, maar in Nederland heeft de pickup truck nooit echt voet aan de grond gekregen. Dat is aan het veranderen. Dankzij de hausse in de bouw zijn de massieve wagens met laadbak steeds vaker op de weg te zien.

‘De verkopen van pickups zijn echt aangetrokken’, zegt Melvin van Erp van USA Cars Ravenstein. ‘Het gaat om puur zakelijke gebruikers, met name zelfstandigen in de bouw. Het is de stukadoor, de timmerman of de stratenmaker die een kraantje in een aanhanger wil meenemen. Een Dodge Ram mag tot 3500 kilo trekken.’

De chauffeur moet wel even de kleine moeite nemen om naast het B- ook een E-rijbewijs te halen om die zwaardere aanhanger te mogen trekken.

Verkoopaantallen verdubbeld
Meest verkochte pickups in 2018
De Dodge RAM is met afstand de meest verkochte pickup in Nederland, zo blijkt uit de verkoopcijfers van de RAI Vereniging.

1. Dodge RAM (548 stuks)

2. Toyota Hi-Lux (284)

3. Ford Ranger (277)

4. Volkswagen Amarok (252)

5. Ford F150 (110)
Voor heel Nederland zijn de verkoopaantallen van de bedrijfswagens met laadbak in enkele jaren verdubbeld, zo blijkt uit bij de RAI Vereniging opgevraagde cijfers. Tot en met november zijn er dit jaar 2088 nieuwe pickups verkocht. Dat is nog weer wat hoger dan over heel 2017. Op het dieptepunt van de crisis in 2009 werden er slechts 834 stuks verkocht.

De Dodge RAM, de Ford Ranger en F150 en de concurrerende modellen van Toyota (Hi-Lux) en Volkswagen (Amarok) zijn in de showroom met afstand het populairst.

Met 2,8% van het totale aantal nieuwe bestelwagens zijn pickups nog steeds de uitzondering, maar het marktaandeel is wel gegroeid. De verkoopcijfers van pickups schommelden jarenlang rond de duizend, maar vanaf 2014 is een versnelling ingezet. ‘Het zijn vooral heel praktische auto’s’, aldus een woordvoerder van de RAI. ‘Het gereedschap kan achterin de bak en ze zijn ook nog redelijk voordelig als ze een LPG-tank hebben.’

Zelfstandigen
Voor de zzp’ers in de bouw speelt mee dat ze meer financiële armslag hebben. Tijdens de crisis was het op een houtje bijten, maar ze hebben hun tarieven vanwege de schaarste fors kunnen verhogen. ‘Er zijn geen betrouwbare recente cijfers beschikbaar over de ontwikkeling van de zzp-tarieven, maar anekdotisch bewijs geeft aan dat de tarieven in 2018 verdubbeld zijn ten opzichte van 2017’, zo stelde ABN Amro in een eerder dit jaar gepubliceerd rapport over de bouw.

Een pick up truck van Ford bij een tankstation.Foto: HH/Peter Hilz
De vooruitzichten voor zelfstandige ondernemers in de bouw zijn bovendien gunstig, want de groei is nog lang niet over. Het Economisch Instituut voor de Bouw becijferde in november dat de arbeidsvraag in de bouw in de periode 2019-2023 met 33.000 arbeidsjaren zal toenemen.

‘Suspicious minds’
Autobedrijf Van Leersum & Zn uit Naaldwijk is al vijftig jaar gespecialiseerd in Amerikaanse auto’s. Vroeger ging dat om personenauto’s, maar tegenwoordig ligt de focus op de pickups. Alles bij het bedrijf ademt de VS; wie in de wacht staat aan de telefoon, krijgt Elvis Presley te horen met Suspicious Minds.

Werkpaard
De aantrekkelijkheid van pickups voor de zzp’er in de bouw zit hem voor een belangrijk deel in de trekkracht, stellen verschillende dealers. Als iemand regelmatig met een zware aanhanger moet rijden, heeft de auto ruim voldoende vermogen. ‘Als je 3500 kilo wil trekken vraag je bij een bestelbus het uiterste’, zegt Antoon Van Leersum van Van Leersum en Zn. ‘Ik hoor regelmatig dat bij bestelbusjes de versnellingsbak stuk gaat. Een Dodge RAM kan dat gewicht makkelijk aan, die is er op gebouwd om in de Verenigde Staten zwaardere ladingen te trekken.’

Overigens winnen pickups van niet-Amerikaanse merken ook aan populariteit. Met name Volkswagen zat dit jaar in de lift. Het concern verkocht dit jaar in Nederland tot en met november 252 Amaroks. Vorig jaar waren dat er 162. Van de Toyota Hi-Lux zijn er 284 verkocht, bijna drie keer zo veel als in 2016.
Antoon van Leersum – tweede generatie en mede-eigenaar – noemt de pickup een goede tegenhanger voor bestelbusjes voor de zzp’er met een aanhanger. ‘Ook qua prijs wijken ze niet zo ver af. Bij busjes zijn de instapmodellen goedkoper, maar dan heb je een interieur met krakend plastic. Bij een vermogen van 180 pk en een hoger afwerkingsniveau is het prijsverschil nihil. De RAM is dan veel sterker. Het is een werkpaard.’

En als zelfstandige ondernemers dan toch naar die hogere prijscategorie kijken, winnen de pickups het op uitstraling, merkt Van Leersum. ‘De binnenkant is luxe en mooier afgewerkt, er zit lane assist op en een 360 graden camera is ook mogelijk. Overal is aan gedacht. Als je 100.000 kilometer per jaar rijdt, is dit veel leuker om in te zitten.’

Fiscaliteit en verbruik
Een eigen bedrijf is wel een voorwaarde om een pickup te kunnen betalen. Particulieren betalen bij de aanschafbelasting (bpm) ook een CO₂-toeslag. Bij een Dodge RAM met een 5,7 liter V8-motor pakt dat ongunstig uit. De bpm is dan €90.000 bovenop de kale prijs van €42.500 blijkt uit een tabel van de fiscus. Voor ondernemers geldt die toeslag niet én zij krijgen vrijstelling van de bpm. Ondernemers kunnen ook de btw aftrekken. Qua motorrijtuigenbelasting vallen auto’s op grijs kenteken in een aanzienlijk lager tarief.

En het brandstofverbruik? Valt die niet duurder uit? ‘Nee’, stelt Van Erp. ‘Dat wordt snel gezegd, maar met een LPG-tank is een Amerikaanse pickup met een op vijf amper duurder dan een dieselbusje dat een op tien rijdt.’ Een liter diesel kost nu ongeveer €1,40, een liter LPG iets meer dan 80 eurocent. Van Leersum voorziet nieuw verkochte auto’s dan ook standaard van een LPG-tank.