Werknemer is koning

Werknemer is koning

jul 30, 2018 Nieuwsfeed by vincent

Employee experience: niet de klant, maar de werknemer is koning

3 weken geleden

Door toenemende krapte op de arbeidsmarkt hebben werkgevers steeds meer moeite om werknemers voor zich te winnen én om ze te behouden. Employee experience, een nieuwe hr-trend, richt de aandacht op werkgeluk als belangrijke factor voor de prestaties van een organisatie.

 

Als werk niet betekenisvol is en de organisatie waar men werkt uitwisselbaar, dan knaagt dat aan de motivatie. Behalve dat we al wisten dat je mensen niet in kleurloze betonnen kantoorkolossen moet wegstoppen, weten we ook dat als je weinig kansen krijgt om jezelf te ontwikkelen je vanzelf om gaat kijken naar een andere baan. Het aantal organisaties dat moeite heeft met het vervullen van specifieke vacatures is gestegen van 56 procent in 2017 naar 71 procent dit jaar, volgens de Berenschot HR Trends 2018-2019.

Specialisten die zo’n vacature vervullen, laten zelf een gapend gat achter. Dit probleem wordt door 60 procent van de organisaties ervaren. Omdat werven zo lastig blijkt, is vasthouden wellicht nog belangrijker. Met de term employee experience wordt prioriteit gegeven aan het verbeteren van de totale ervaring van een medewerker. Sommige werkgevers zien dit belang al langer en investeren daarom actief in opleiding, het verbeteren van de werkomgeving en het geven van een hogere beloning.

 

Optelsom

Employee experience klinkt als de zoveelste truc, maar is dat niet. Het gaat om de manier van denken: bepaal niet wat de organisatie nodig heeft, maar wat de medewerkers nodig hebben om in hun werk optimaal te kunnen presteren. In haar blog op Effectory.nl haalt Suzanne Mancini de uitspraak aan van Richard Branson (Virgin): ‘Happy employees equal happy clients.’ Vrij vertaald: niet de klant komt eerst, maar de medewerker. Zorg je goed voor je mensen, dan zorgen zij goed voor de klanten.

Mancini: ‘De employee experience is een optelsom van alle ervaringen die een medewerker opdoet in een organisatie, van binnenkomst tot vertrek. Diverse internationale onderzoeken wijzen erop dat employee experience inmiddels een echte trend is geworden. Zo toonde Deloitte dat bijna 80 procent van de CEO’s aangeeft employee experience momenteel erg belangrijk te vinden. Ongeveer 20 procent lukt het ook om een positieve employee experience te bewerkstelligen.

Het IBM Institute for Business Value geeft drie componenten die de employee experience bepalen. Sociaal, werk en de fysieke omgeving zijn de – beïnvloedbare – factoren die de werkbeleving goed of slecht maken (zie diagram hieronder). Dit geheel bepaalt de bedrijfscultuur die in overeenstemming moet zijn met de strategie van de organisatie.

 

De uitdaging voor hrm

De hr-afdeling mag de employee experience als haar verantwoordelijkheid zien. Aan de hand van medewerkersonderzoek is goed te bepalen hoe het zit met sociale interactie, met de organisatie van werkzaamheden, de ICT en de fysieke werkplek. De uitkomst geeft inzicht in verbeterpunten. Persoonlijke aandacht en ondersteuning is al de eerste stap van employee experience. Dat draait om de werknemer. Want die is koning, niet de klant.