Waarom doet Philips het zo goed als werkgever?

Waarom doet Philips het zo goed als werkgever?

mrt 27, 2018 Nieuwsfeed by vincent
Philips onttroonde Shell in 2017 als Favoriete Werkgever van Nederland. Wat is het geheim van wat ooit de gloeilampenfabriek was en nu een maker van ultramoderne zorgtechnologie? Suzanne Verzijden, HR-bazin Benelux, legt het uit.

 

Philips speelt nog altijd een behoorlijke rol op de Nederlandse arbeidsmarkt. ‘In 2017 hebben we in Nederland 1.550 mensen geplaatst, van wie 750 mensen van buiten’, vertelt Verzijden. ‘Van digitale architecten en engineers tot juristen en machine operators in de fabrieken.’

Van welke bedrijven komen ze naar Philips?

‘Meer en meer van start-ups, maar ook van collega’s als Medtronic en Siemens. Die start-upmentaliteit behouden we graag. We hebben ook interne start-ups onder Healthworks gericht op baanbrekende zorginnovaties.

‘Bijvoorbeeld Molecular Pathway Diagnostics, een start-up die onderzoekt hoe tumorcellen reageren op specifieke therapieën, zodat we pathologen en oncologen kunnen helpen bij het selecteren van de beste behandeling voor kankerpatiënten.’

Kunt u toppers beschrijven die u wierf in 2017?

‘Een 42-jarige marketeer van Unilever met heel veel ervaring met digitale platformen zoals Instagram, Youtube en Facebook. Ze heeft een fast-movermentaliteit en weet van aanpakken. Ze moet nog specifieke kennis opbouwen in zorgtechnologie.

‘Een tweede voorbeeld is een uitstekende Amerikaan in Quality & Regulatory die onze kwaliteitssystemen verbetert. Buitenlands talent draagt bij aan diversiteit en innovatie . Eindhoven is aantrekkelijk voor internationale talenten. Wij dragen heel actief bij aan de leefomstandigheden en aan Brainport.’

Uit eigen gelederen?

‘Een ander voorbeeld is het traineeprogramma met jaarlijks dertig trainees, vanuit wel duizend sollicitaties. Ze doorlopen twee tot drie diverse opdrachten gedurende drie jaar. In m’n eigen team kwam een creatieve jongeman die aan de slag is met de interne marketing van platformen voor gezondheidsondersteuning voor personeel.’

Wat behelst dit?

‘Van mindfulness tot financiële planning, maar ook preventieve burn-outcoaching. Elke Philips-vestiging heeft fitnessclubs en vertrouwenspersonen. Iedereen krijgt Employability Miles, een arsenaal punten om naar keuze in te zetten, bijvoorbeeld voor een loopbaanscan of coaching van leiderschap of communicatie.’

Wie is Suzanne Verzijden?
1982: Geboren te Gouda. Vader was huisarts, moeder was praktijkondersteuner in een huisartsenpraktijk.
2000 – 2006: MBA, Rotterdam School of Management
2004: Business School Barcelona
2005 – 2008: HR-functies Philips Nederland
2008 – 2009: HR Internationaal Retail Management, Philips Consumer Lifestyle
2010: HR Philips Consumer Lifestyle, Connecticut, VS
2011 – 2012: HR-directeur overgenomen Discus, Los Angeles
2012 – 2017: HR Internationaal, Philips Health & Wellness en van Personal Health SolutionsNovember
2017 – heden: Hoofd HR Philips Benelux, Eindhoven

Waarom kwam uzelf na uw studie in HR bij Philips?

‘Ik ontdekte een passie voor het ontwikkelen van mensen en organisaties. Ik schenk heel graag persoonlijke aandacht en ga graag dialogen aan met mensen om erachter te komen wat ze kunnen en willen.

‘Ook de visie en missie van Philips staan heel dicht bij mij: het verbeteren van de gezondheid en levens van anderen. Even persoonlijk: ik heb drie kleine kinderen. Die gebruiken de Sonicare for Kids. Mijn moeder onderging een MRI-scan in een scanner van Philips. Dat motiveert ons.’

Ik begrijp het niet. U spreekt over een passie voor mensen, tanden poetsen van uw kinderen en een scan van moeder. Is dat typisch Philips?

‘Dat is de genoemde passie voor de missie, met als doel om vanaf 2025 jaarlijks drie miljard mensen te bereiken. Ten tweede laten we Philips-mensen zich multidisciplinair ontwikkelen in hun carrières en bieden we flexibiliteit. Het ontwikkelen van die gevarieerde carrièrepaden vind ik het leukst.’

Maar hier zitten allemaal mensen die, net als overal, strak in beeldschermen staren. En na Philips gaan ze elders hetzelfde doen voor wat meer geld.

‘Ik zie dat anders. Ik zie die passie heel sterk. Bijvoorbeeld in werk en leven. Mensen werken hier vele jaren, tot 45 jaar en gemiddeld 12,5 jaar. Dat tekent de betrokkenheid bij het bedrijf. Werknemers voelen zich heel goed bij Philips. Ze brengen hun leven mee naar hun werk en andersom. Die cultuur tekent Philips al decennia. Je bent Philips en voelt je Philips. Het is een heel open en flexibele cultuur.’

Wijkt dat af van KLM, Heineken of Google?

‘Het werken aan gezondheidstechnologie blijkt zeer motiverend, iedereen helpt de gezondheid verbeteren. Dat blijkt uit marktonderzoek van Intermediair. We scoren ook het best op werk-privébalans. En bovengemiddeld op doorgroeimogelijkheden, werksfeer en innovatie.’

Voorbeelden?

‘Neem de uGrow baby-app die is ontwikkeld door een team van R&D en Q&R-mensen in Eindhoven, Amerikaanse marketeers, en Indiase ontwikkelaars. Door als team interdisciplinair en kortcyclisch samen te werken is een heel nieuw product neergezet.’