Vrees voor enorme verkeerschaos bij brexit zonder deal

Vrees voor enorme verkeerschaos bij brexit zonder deal

jan 14, 2019 Nieuwsfeed by vincent

Er ligt nog steeds geen alomvattend plan om ernstige verkeershinder in Nederland na een no-dealbrexit te voorkomen. Vooral in en om de Rotterdamse haven moet de overheid de komende tien weken alle zeilen bijzetten om te voorkomen dat het verkeer in de zuidelijke Randstad helemaal vast komt te staan.

 

Directeur Bas Janssen van Deltalinqs, de ondernemersorganisatie in de haven, voorziet grote problemen als niet snel actie wordt ondernomen: ‘Als er eind maart geen akkoord ligt tussen de EU en de Britten, vrees ik chaos.’ De regio kampt volgens hem nu al met grote verkeershinder. Een no-dealbrexit kan in het vrachtverkeer tot lange files op snelwegen en provinciale wegen leiden. ‘En bij truckfiles krijg je ook vluchtelingen die als verstekeling mee willen naar Engeland.’

Ruimte bij terminals beperkt
Het Britse parlement stemt dinsdag waarschijnlijk tegen het brexitakkoord dat premier Theresa May met Brussel overeenkwam. Als er op 29 maart geen deal ligt over de toekomstige relatie tussen Londen en Brussel, komen er van de ene op de andere dag douanecontroles voor vrachtverkeer naar en van het VK.

De kans is groot dat dit bij de ferryterminals in de havens leidt tot opstoppingen, wanneer wegvervoerders en exporterende bedrijven hun papieren niet volledig in orde hebben. Deze op Engeland gerichte terminals hebben nog nooit met grootschalige douanecontroles te maken gehad. Bovendien is de parkeerruimte op de terminals beperkt.

Nog geen landelijk plan
Volgens Rijkswaterstaat wordt er, 74 dagen voor de brexit, nog gewerkt aan een landelijk plan om het verkeer in goede banen te leiden. De komende weken staan aparte sessies gepland voor de vijf betrokken havens, Europoort, Vlaardingen, Hoek van Holland, IJmuiden en Vlissingen. Daarna wordt er een samenhangend verkeersplan gemaakt, laat Rijkswaterstaat desgevraagd weten.

Vooral in Rotterdam, veruit de grootste haven, worden de ontwikkelingen met de nodige zorg gevolgd. Duizenden vrachtwagens rijden er dagelijks af en aan. De grootste problemen verwacht Janssen aan de noordkant van de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland, waar ook de ferryterminal van Stena Line zit. Die verwerkt dagelijks rond 900 vrachtwagens.

 
Niet genoeg parkeerplaatsen
Er is onvoldoende ruimte om vrachtwagens te parkeren als de afhandeling vertraging oploopt doordat zich te veel trucks zonder de juiste papieren melden. Volgens een woordvoerder van Stena Line wordt ‘naarstig’ naar oplossingen gezocht. De provincie Zuid-Holland laat weten dat momenteel bekeken wordt of een polder bij Hoek van Holland gebruikt kan worden als noodparkeerplaats.

Aan de noordkant zijn volgens Janssen ook geen controlepunten voor het keuren van planten, vlees en dieren, die na een brexit nodig zullen zijn. De overheid bouwt die niet. Janssen: ‘Dit is in Nederland privaat geregeld. Een oplossing daarvoor is er nog niet.’ De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zegt in gesprek te zijn met partijen die dit op zich willen nemen, maar noemt het ‘een uitdaging om tijdig operationeel te zijn’.

Mobiele douanepost
Aan de zuidkant, waar drie ferryterminals liggen, zijn 723 parkeerplaatsen op vijf Truckparkings. Het Havenbedrijf Rotterdam wil die alleen in uiterste nood gebruiken en overweegt daarom in de buurt alsnog een groot terrein te huren.

Het Havenbedrijf brengt aan de hand van een simulatie in kaart om hoeveel vrachtwagens het gaat. Duidelijkheid is er volgens een woordvoerder eind januari. Op het terrein zou ook een mobiele douanepost moeten komen. Een oefening in de haven is niet gepland.

 

Elektronisch afhandelen
Belangrijk om files te voorkomen, is het vooraf elektronisch afhandelen van formaliteiten via het havensysteem Portbase. Ferryterminals, ex- en importerende bedrijven en wegvervoerders moeten zo veel mogelijk douanegegevens vooraf aanmelden via het systeem. ‘Dan hoeft dat niet meer op de terminals te gebeuren,’ legt directeur Iwan van der Wolf van Portbase uit.

Om het systeem enigszins te laten werken, moeten zich circa 1.000 bedrijven aanmelden. De werving is echter pas begonnen. Daar komt bij dat nog steeds veel ondernemers de kat uit de boom kijken, waarschuwt Godfried Smit, manager Europa van Evovenedex. ‘Het gaat vaak om geld. Men moet investeringen doen.’ En dus wachten ze af.

Kanaaltunnel
Zelfs als Nederland de plannen op tijd af heeft, zijn de zorgen niet voorbij. Klaas Johan Osinga, senior adviseur van LTO Nederland, wijst erop dat Nederlandse vervoerders ook volop gebruik maken van de Kanaaltunnel. ‘De grote vraag is voor mij: is het daar goed geregeld? Als de Fransen strikt controleren, dan ontstaan daar grote files. Dan hebben we alsnog een groot probleem.’