TRWerk; Generatie Z aan bod, wat betekent dat?!

TRWerk; Generatie Z aan bod, wat betekent dat?!

mei 9, 2022 Nieuwsfeed by roxanne

Generatie Z betreedt de arbeidsmarkt: wat betekent dat?

1 week geledenHet is alweer tijd voor een nieuwe generatie om de arbeidsmarkt te betreden. Generatie Z is de eerste generatie die nooit anders heeft geweten dan dat er internet en smartphones bestaan. En ook op de werkvloer zijn er grote verschillen met hun voorgangers, de millennials. Wat weten we over generatie Z?

De verschillende generaties

De Nederlandse beroepsbevolking bestaat op het moment uit vijf verschillende generaties, met ieder hun eigen kenmerken.

Babyboomers (1940 – 1955)

Het ging babyboomers financieel en economisch voor de wind en zij kwamen makkelijk aan een baan. Door te protesteren regelden zij uitstekende arbeidsvoorwaarden voor zichzelf. Inmiddels gaan de laatste babyboomers alweer bijna met pensioen.

Generatie X (1955 – 1970)

Generatie X groeide op in minder florissante tijden. Al jong kregen deze mensen te maken met een economische crisis en werkloosheid. Het vinden van een baan was erg lastig, maar stilzitten kunnen ze simpelweg niet.

Pragmatische generatie (1970 – 1985)

De dertigers en veertigers van nu behoren tot de pragmatische generatie. Zij zijn erg ambitieus en hechten veel waarde aan persoonlijke ontwikkeling. Ze zijn snel afgeleid en hebben een hekel aan urenlange vergaderen. Ze hebben concrete doelen voor ogen en weten van aanpakken.

Generatie Y (1985 – 1997)

Er wordt haast over geen enkele generatie meer gesproken (en geklaagd) dan over de millennials. Ze zijn assertief en groeiden op in de technische wereld. Millennials zijn niet bang om een bepaalde structuur of routine volledig over boord te gooien, maar dat doen ze alleen als zij ervan overtuigd zijn dat het nóg beter kan.

Generatie Z (1997 – 2015)

En dan komen we nu aan bij generatie Z: de nieuwste generatie op de werkvloer. Deze jongeren zijn geboren tussen 1997 en 2015 – al variëren de precieze jaartallen. Het is in ieder geval de eerste generatie die zich geen leven zonder internet en smartphones kan voorstellen. Online contact is voor deze jongeren net zo belangrijk als offline. Maar wat gaan zij brengen naar de arbeidsmarkt?

Jongeren die behoren tot de generatie Z zijn enthousiast, energiek en eigenzinnig. Ze komen nog maar net om de hoek kijken, maar uit onderzoek blijkt dat ze gelijk wat kunnen toevoegen aan de huidige arbeidsmarkt. Geduld is niet hun sterkste punt, maar ze gaan wel graag meteen aan de slag. Ze willen alles uit het leven halen en voegen de daad bij het woord. Waar millennials dromers zijn, is deze generatie veel realistischer en daadkrachtiger. Het is een echte do-it-yourself-generatie.

Goede én slechte eigenschappen

Jongeren hebben een informele en zeer directe manier van communiceren en sociale media zijn een essentieel onderdeel van hun leven. Door de crises weten ze hoe belangrijk het is om de handen uit de mouwen te steken als je iets wilt bereiken. Ze zien kansen en willen continu uitgedaagd worden.

Opvallend is dat hoewel millennials vooral teren op flexcontracten en om de paar jaar op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging, generatie Z toch gaat voor een vast contract met duidelijke afspraken over zelfontplooiing en promotie, of een eigen bedrijf begint. Eén ding is duidelijk: ze willen zelf controle hebben over hun toekomst en gaan creatiever om met hun tijd. Dit geeft hen een gevoel van vrijheid.

Dat klinkt louter positief, maar de komst van deze jonge generatie gaat niet alleen over rozen. Deze generatie wil het graag laagdrempelig houden. Bedrijven die jongeren willen binnenhalen, moeten er daarom op een andere manier mee omgaan. Als een baan niet bij ze past, schromen jongeren niet en stappen ze gelijk op of komen ze zelfs gewoon niet meer opdagen. Deze kenmerken leiden ertoe dat ze als verwend en lui getypeerd worden. Bovendien zit aan het ambitieuze, creatieve en hardwerkende karakter ook een groot nadeel: jongeren van nu ervaren een enorme prestatiedruk, waardoor mentale problemen al gauw op de loer liggen.

Lees verder onder de foto’s

Demi Schoenmakers

MEEST GELEZEN

  • PERSONAL FINANCEFieke onderhandelt over alles: ‘Ik kreeg zelfs mijn huur omlaag’Fieke onderhandelt over alles: ‘Ik kreeg zelfs mijn huur omlaag’
  • WERK-PRIVÉBALANS5 tips van een psychotherapeut om beter te slapen5 tips van een psychotherapeut om beter te slapen
  • WERK EN CARRIÈRECarrièreswitch: van business analist naar meubelmakerCarrièreswitch: van business analist naar meubelmaker
  • WERK-PRIVÉBALANSRustig aan doen is bij een burn-out niet altijd een goed ideeRustig aan doen is bij een burn-out niet altijd een goed idee

Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt

Transparantie, zelfredzaamheid, flexibiliteit en persoonlijke vrijheid zijn belangrijke aspecten van het arbeidsethos van generatie Z. Door deze kwaliteiten op de juiste manier te benutten, kunnen ze een positieve invloed hebben op de arbeidsmarkt. Maar uit onderzoek blijkt ook dat als je als werkgever deze waarden negeert, dit kan leiden tot frustratie, minder productiviteit en gebrek aan cohesie binnen het team.

Deze generatie moet niet gemotiveerd worden, maar geïnspireerd. Veel werkgevers hopen jongeren voor zich te winnen met een kantoorhond, een goede werk-privébalans, een leaseauto of een goed salaris. Dit is allemaal mooi meegenomen, maar niet de manier om nieuw talent binnen te halen. Wat je wel moet doen, lees je hier.

De verschillen tussen deze generatie en eerdere generaties werknemers zijn dus groot. Er moet een hoop gebeuren voordat de verwachtingen van werkgevers en de wensen van jongeren gelijk lopen. Duidelijk is dat ze allebei water bij de wijn moeten doen voor het beste resultaat.