TRWerk; 6 tips om innovatie in je team te bevorderen

TRWerk; 6 tips om innovatie in je team te bevorderen

apr 12, 2022 Nieuwsfeed by roxanne

Innovatie aanjagen? Zes tips om rebellen in je team in hun kracht te zetten

Rebellen worden als lastig ervaren en vaak wordt in organisaties met een grote boog om ze heen gewerkt. Eeuwig zonde, stelt innovatie-expert Simone van Neerven. Met deze tips benut je hun kwaliteiten.

Simone van Neerven innovatie expert

 Geschreven door: Simone van Neervencalendar 11 april 2022 voor Intermediair clock 3 minutenJe leest nu: Innovatie aanjagen? Zes tips om rebellen in je team in hun kracht te zetten

Het omdraaien van vliegtuigen – alle processen om een vliegtuig direct na de landing weer startklaar te maken – is een van de kernprocessen van een luchtvaartmaatschappij. Hoe korter de tijd dat een vliegtuig aan de grond staat, des te efficiënter het kan worden ingezet.

Bij KLM konden de operationele en commerciële afdeling het niet eens worden over hoe de omdraaitijd te verkorten zonder de kosten flink te verhogen. Het onderwerp zat jarenlang in een impasse.

Eigenaarschap nemen

In 2012 ging een team van rebellen de uitdaging aan. Een mix van mensen, die alle disciplines vertegenwoordigen die betrokken zijn bij de omdraai, allemaal met hands-on praktijkervaring, kwamen een hele week samen.Lees ookOh jee, een rebel in je team! Maar is dat wel zo’n ramp?

Gedurende die week verzamelden ze alle informatie en gegevens die ze hadden, inclusief ieder pijnpunt. Samen kwamen ze tot een nieuw ontwerp met een 30 procent kortere omdraaitijd en bovendien was voor de implementatie ervan bijna geen enkele investering nodig.

Na een paar maanden van uitgebreid testen van de oplossingen en voortdurend bijschaven van het concept, werd het nieuwe ontwerp geformaliseerd. Het verlies dat werd geleden op de Europese vluchten verdween als sneeuw voor de zon. Er werd zelfs weer winst gemaakt op de korte vluchten.

Lastpakken

Rebellen worden als lastig ervaren en maar al te vaak wordt er in organisaties met een grote boog om ze heen gewerkt. Maar door rebellen in hun kracht te zetten zijn het zeer waardevolle medewerkers en aanjagers voor innovatie en het continu verbeteren van de organisatie.

Hier zijn zes tips over hoe om te gaan met een rebel in je team:

#1 Laat ze aan je grootste uitdagingen werken

Rebellen willen graag uitgedaagd worden. Ze worden ongemakkelijk van de status quo en hebben een natuurlijke drang om dingen te verbeteren en te creëren.

Door hun nieuwsgierigheid zijn ze in staat om tot de kern te komen en vervolgens creatieve en verrassende oplossingen te vinden voor deze hardnekkige problemen.

#2 Geef ze de ruimte

Zorg voor voldoende bewegingsruimte. In het voorbeeld van KLM had het team zichzelf als enige restrictie opgelegd dat er geen geld beschikbaar was voor grote investeringen, maar verder was bijna alles bespreekbaar. Hierdoor was er ruimte om bepaalde taken van de ene afdeling naar een andere afdeling over te hevelen waarmee uiteindelijk significante tijd op de omdraaitijd werd bespaard.

# 3 Breng ze samen

Bij KLM deelden medewerkers al jarenlang ideeën over hoe de omdraai beter en korter zou kunnen. Pas toen deze oplossingen samen kwamen en in het grotere geheel van de omdraai werden gezien, bleek hoe waardevol ze waren. Veel kleine ideeën samen leidden uiteindelijk tot een groot resultaat.Lees ookCorporate venturing dilemma: speel je op veilig of juist niet?

#4 Luister naar ze

Rebellen kunnen nog weleens de neiging hebben om gefrustreerd te raken en de kont tegen de krib te gooien als er niet naar hun ideeën wordt geluisterd. Ze hebben vaak goed over het onderwerp nagedacht. Door hun andere kijk komen ze met oplossingen die in eerste instantie raar over kunnen komen.

Onderdruk de neiging om deze ideeën direct af te schrijven, maar ga juist in gesprek om te begrijpen waar de rebel vandaan komt. Dit leidt vaak tot verrassende, nieuwe inzichten die anders nooit naar voren waren gekomen.

#5 Wees super eerlijk

Tijdens de week die KLM organiseerde kwamen ook ideeën naar boven waar deelnemers al jaren gepassioneerd over praatten, maar waar niets mee werd gedaan.

Wat bleek? Hun oplossingen leken op het eerste gezicht goed, maar door er vanuit de hele omdraai naar te kijken, bleken deze in de praktijk helemaal niet goed te werken. Door dit helder uit te leggen, konden de medewerkers hun idee eindelijk laten rusten en kwam er ook meer ruimte voor andere, betere ideeën.

#6 Coach ze

Rebellen storten zich vaak zo vol overgave in nieuwe ideeën en oplossingen, dat ze daarbij niet altijd goed aanvoelen of het wel de juiste timing is om deze te delen. Ook kloppen ze regelmatig bij de verkeerde persoon aan, wat in organisaties soms gevoelig kan liggen.

Door ze hierin te coachen, leren ze beter te navigeren in een organisatie waardoor ze effectiever kunnen zijn. Daardoor worden ze ook niet meer als de lastpakken van de organisatie gezien, maar juist als de vernieuwers.

Rebellen zijn misschien anders dan de rest, maar dat is juist goed en essentieel voor innovatie binnen jouw organisatie.