Terminal Recruiters, burn out

Terminal Recruiters, burn out

feb 24, 2021 Nieuwsfeed by roxanne

Werkgever, zet je ongemak opzij en vraag naar stress

1 week geledenIn september presenteerde WOMEN Inc. een groot onderzoek onder vrouwen die hebben verzuimd door stress. De les die Emma Lok (directeur strategie & communicatie) vooral is bijgebleven: werkgevers komen vaak te laat in actie.

Eerst zal ik kort uitleggen waarom dit onderwerp absoluut top of mind moet zijn bij werkgevers: werkstress is al jaren beroepsziekte nummer 1. De impact van werkstress is groot, op de medewerkers en hun omgeving, op organisaties en op de BV Nederland. In 2015 kostte stressgerelateerd verzuim zo’n 2,8 miljard euro. Dat is ruim 7,5 miljoen euro per dag!

Bovendien laat onderzoek van Intermediair zien dat ruim de helft van de Nederlanders zich momenteel – tijdens de tweede lockdown – gestrest voelt. De kans is reëel dat het aantal burn-outs door deze ontwikkelingen verder toeneemt.

Maar wat kunnen we hier nou aan doen? Als werkgever heb ik geleerd dat de praktijk weerbarstig is en dat preventie van verzuim tijd kost en vraagt om oprechte aandacht en maatwerk. Het is van belang dat je als werkgever weet wat er speelt en je werknemer niet alleen ziet als werknemer, maar als iemand die privé ook een leven heeft. Naast de toenemende werkdruk blijkt de combinatie van werk en zorg namelijk de belangrijkste reden voor burn-outklachten. Aangezien vrouwen 1,5x meer tijd aan onbetaalde zorg besteden, komt verzuim bij hen ook vaker voor. Dit wordt versterkt door de coronacrisis, waarin door thuiswerken de grenzen tussen werk en privé nog meer vervagen en de zorgtaken toenemen, bijvoorbeeld als de scholen dicht zijn.

Hoewel het voorkomen van stress zeker een gedeelde verantwoordelijkheid is van werkgevers en werknemers, geloof ik dat werkgevers hierin een groot verschil kunnen maken. Belangrijk dus dat hier binnen organisaties voldoende aandacht voor is. Helaas laat onderzoek zien dat er vaak een taboe heerst op praten over stress. En eerlijk is eerlijk, het is ook niet mijn favoriete onderwerp. Het voelt toch vaak alsof je moet toegeven dat het te veel is en je het niet aan kunt. Of je hebt het zelf nauwelijks door, juist omdat je zo ontzettend druk bent of erop vertrouwt dat er rustigere tijden aankomen als je nu nog even doorgaat. Om dit taboe te doorbreken, is de rol van leidinggevenden cruciaal. Zij kunnen een veilige sfeer creëren waarin mensen zich durven uitspreken.

Veel leidinggevenden die ik spreek, geven aan dat medewerkers er altijd met ze over mogen praten. Echter is dat niet zo makkelijk als je een medewerker bent en ook door dezelfde persoon beoordeeld wordt. En als leidinggevende heb ik zelf gemerkt dat dingen die voor mij automatisch gaan (zoals afstemmen via de mail) voor een ander stressvol kunnen zijn. Door als leidinggevende het initiatief te nemen om dit te bespreken, kun je beter begrijpen wat er speelt, meer rekening met elkaar houden en kijken naar passende oplossingen. Dus: BESPREKEN, BESPREKEN, BESPREKEN! Dat voorkomt een hoop ellende, tijd en geld.

Door een vinger aan de pols te houden, niet te zoeken naar een one size fits all-oplossing en stress continu op de agenda te houden, zet je de eerste stappen naar een preventieve aanpak. Dus ik roep alle leidinggevenden in Nederland op om in het overleg met hun medewerkers altijd te starten met de vraag: hoe gaat het met je? En dan ook echt te luisteren naar het antwoord.