Oud-directeur Rijkswaterstaat: ‘A4-Zuid lost veel ellende op’

Oud-directeur Rijkswaterstaat: ‘A4-Zuid lost veel ellende op’

mei 13, 2019 Nieuwsfeed by vincent

Hij is weliswaar al even met pensioen, maar oud-directeur Jan de Bont van Rijkswaterstaat kan het soms niet laten na te denken over ‘zijn’ wegen. Zijn idee kan volgens hem in één klap alle verkeersellende rond de Hoeksche Waard oplossen. Peter Koster 08-05-19  
Zijn idee voor een oplossing is niet eens nieuw. Sterker nog: het voorziet in de aanleg van twee nieuwe stukjes snelweg die al sinds jaar en dag op het Rijkswegenplan staan. Dat maakt dat de ruimte er voor al is gereserveerd in de bestemmingsplannen. Zijn pleidooi komt voort uit plannen van de Brabantse gemeenten rond de Moerdijkbrug. Zij willen de brug verbreden om de files op Brabants grondgebied op te lossen. De Bont voelt daar weinig voor. Nee, om het probleem op te lossen, moet groot gedacht worden. ,,Je kunt in een keer een boel verkeersproblemen in de Drechtsteden, in Brabant en aan de zuidkant van Rotterdam oplossen. Als je er voor zorgt dat je provincies en gemeenten het daarover eens worden, moet het gek lopen wil je in Den Haag geen gehoor vinden.’’
In Brabant ontbreekt ten zuiden van Zevenbergen een stukje van 10 kilometer in de A59, tussen de knooppunten Zonzeel (A16) en Noordhoek (A17). Aanleg zou een flinke ontlasting van de aansluiting A16-A17 betekenen. Zevenbergen zou verlost worden van sluipverkeer.

Aftakking
Maar die weg krijgt nog veel meer betekenis als een ander plan uit de oude doos wordt gehaald. Voor de 10 kilometer A4-Zuid tussen Klaaswaal en knooppunt Benelux werden al in 1961 plannen gemaakt. Tussen Poortugaal en Rhoon ligt er zelfs al een dijklichaam voor klaar. Bij de aanleg van de A29 is ter hoogte van Klaaswaal al rekening gehouden met een aftakking naar de A4. In combinatie met het laatste stukje A59 ontstaat dan een logische route vanuit het zuiden en zuidoosten naar Europoort, Rotterdam-west en Den Haag: ,,Je raakt verkeer op de A16 kwijt, maar het scheelt ook een boel problemen op de A15 ten zuiden van Rotterdam.’’

En dan zwijgt hij nog maar over de hopeloze ontsluitingsproblemen van Oud-Beijerland en Spijkenisse. Uit die eerste gemeente moet het verkeer zich over de smalle N217 naar de A29 wurmen: ,,En Spijkenisse is qua bereikbaarheid helemaal een drama.’’
De nieuwe A4 zou bij de Beneluxtunnel op de bestaande weg aan moeten sluiten. Voor die tunnel staan nu ook regelmatig files. De Bont ziet het probleem niet: ,,Tegen die tijd is de Blankenburgtunnel iets verderop al lang aangelegd.’’
Hij erkent wel dat die route Klaaswaal-Benelux een duur stukje weg zal worden: ,,Je zult met een brug over het Spui moeten en dan met een tunnel onder de Oude Maas door. Dat kost natuurlijk klauwen met geld. Maar als je de Moerdijkbrug gaat verbreden, kost je dat ook klauwen met geld.”