Nederlander geeft BMW’s weer eigen smoel

Nederlander geeft BMW’s weer eigen smoel

jan 28, 2019 Nieuwsfeed by vincent

BMW stapt af van zijn ‘one face’-filosofie en geeft de verschillende modellen weer meer een eigen ‘smoel’. Dat zegt Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design, in BNR’s Nationale Autoshow. ‘We hebben onze filosofie veranderd: we zien elke nieuwe BMW als een kans om iets nieuws en moderns te doen.’

De grill van de nieuwe BMW7-serieFoto: BMW Group
Van Hooydonk heeft een designteam van in totaal 700 mensen tot zijn beschikking, in studio’s in Shanghai, Los Angeles, München en het Engelse Goodwood. Juist de competitie tussen deze locaties komt de creativiteit ten goede, zegt Van Hooydonk, die zichzelf het liefst ziet als een artdirector tussen de ontwerpers. ‘Ik wil niet dat ze allemaal mijn idee uitwerken. Mijn baan is om het beste uit de creativiteit van 700 mensen te halen en dat nog beter te maken.’

Veelzijdiger straatbeeld
Het straatbeeld zal er niet eentoniger op worden de komende jaren, verwacht Van Hooydonk. ‘Je ziet het een beetje in de racerij: als het reglement een paar jaar gelijk blijft, zien alle race-auto’s er hetzelfde uit: iedereen heeft op een gegeven moment het optimum gevonden. Maar als regelgeving en techniek weer veranderen, denk ik dat firma’s daar verschillende vorm en inhoud aan geven.’

Ook binnen de BMW Group is die verscheidenheid goed te merken. Naast BMW is Van Hooydonk eindverantwoordelijk voor het design van de Mini en de Rolls-Royce, auto’s die weer een hele andere ‘binding’ hebben met hun rijders, zoals hij het zegt. ‘We willen met ons design uitdrukken wat je ervaart en dat is met alle drie de merken verschillend.’

 

Wetgeving

Zo’n zes jaar geleden kwamen de BMW I-3 en I-8 op de markt. Een onverdeeld succes waren deze modellen niet, maar achteraf zullen het nog hele belangrijke auto’s blijken voor de doorbraak van de elektrische auto, denkt Van Hooydonk. ‘Lang niet iedereen was overtuigd van de toegevoegde waarde, maar inmiddels lijkt de acceptatie steeds groter te worden.’

De snelle ontwikkeling van met name elektrische en hybride auto’s brengt ook veel nieuwe wetgeving met zich mee. ‘We zijn nu bezig met modellen die in 2022 op de markt komen en ook in 2030 nog rondrijden, maar het is nog niet duidelijk welke wetgeving er dan geldt en welke elektronica er tegen die tijd beschikbaar is.’

Over drie jaar moet het volgens Van Hooydonk mogelijk zijn om in de stad veilig en autonoom te rijden. Helaas is de wetgeving daar nog lang niet op toegerust. ‘Eigenlijk is het hele idee van autonoom rijden dat er geen ongelukken meer zijn. Maar het zal nog wel even duren voordat het zo ver is.’ Uiteindelijk wil ook BMW toe naar het ‘aanbieden van mobiliteitsdiensten’, in plaats van de verkoop van losse auto’s.