Het verhaal van mediaschuwe hiphopmagnaat.. toevallig ook de vrouw van Ali B

Het verhaal van mediaschuwe hiphopmagnaat.. toevallig ook de vrouw van Ali B

jan 17, 2020 Nieuwsfeed by vincent

Zij is de mediaschuwe hiphopmagnaat achter Boef, Ronnie Flex en Ali B
Al sinds Breghje Kommers haar man Ali B beroemd maakte, domineren haar artiesten de hitlijsten. Ze heeft het belangrijkste managementbureau in de Nederlandse hiphop en een boekingskantoor. Wie is deze vrouw achter de hits? Kommers treedt niet graag op de voorgrond, ze wil ook niet herkenbaar op foto’s staan. Bron: FD, foto’s: Spec Artist Management
CV Breghje Kommers
Geboren: 1980, Bergen op ZoomOpleiding:
1996 Slaagt voor mavo aan het Moller-lyceum.
1996 Organiseert eerste hiphop-feesten.2000 Neemt Spec over.
2004 Helpt Ali B doorbreken, Spec wordt een managementbureau.
2016 Spec gaat samenwerken met Warner Music.
2018 Begint boekingskantoor Wolf met concertorganisator Mojo.

Ronnie Flex is een van de grootste sterren van Nederland. In 2018 won hij de Popprijs, kwam zijn album op nummer 1 binnen in de Top 100, en stond hij op Pinkpop, Pukkelpop en Zwarte Cross. Je zou denken dat het Nickelodeon Familie Festival in Almere een inkoppertje was. Toch ging zijn manager, Breghje Kommers, mee om ervoor te zorgen dat alles goed liep. Normaal gesproken is dat ook haar werk. Maar deze dag stond ze op het punt te bevallen. Zodra alles geregeld was reed ze direct door naar het ziekenhuis om te worden ingeleid. Een dag later werd haar derde zoon, Nouri Bouali, geboren. Komt die naam bekend voor? Dat kan, Nouri heeft een bekende vader: Ali B.

Maar dit is geen verhaal over ‘de vrouw van’. Het is een verhaal over een van de invloedrijkste mensen in de Nederlandse muziekindustrie. Breghje Kommers is de baas van Spec, het managementbureau van Nederlands succesvolste rappers. Ze speelt een sleutelrol in de carrières van onder meer Boef, Ronnie Flex en haar man, Ali B. Behalve hiphoppers vertegenwoordigt haar bureau ook komiek Najib Amhali en artiesten en vloggers als Famke Louise en Monica Geuze. De muziekbranche heeft Kommers hoog zitten.

Streng maar kordaat
‘Zij heeft single-handedly het belangrijkste managementbedrijf in de Nederlandse hiphopmarkt opgebouwd’, zegt Kees de Koning, oprichter van hiphoplabel Top Notch. ‘Breghje is streng maar kordaat. Niet altijd de meest meegaande in onderhandelingen maar ze zet de artiesten die ze vertegenwoordigt altijd op de eerste plaats.’
Kommers gaat inderdaad ver voor haar artiesten. Soms is ze onbereikbaar omdat ze voorafgaand aan een optreden Ronnie Flex’ haar zit te vlechten. Indien nodig maakt ze zijn huis schoon en doet ze de vaat terwijl hij op tournee is, of helpt ze hem een hypotheek te regelen. En voor Boef gaat ze net zo ver.
‘Ze is een godmother. Je haalt het niet in je hoofd om haar teleur te stellen’• Glen Faria
Ook Boef is een ster. Zijn debuutplaat­, het eerste Nederlandse album met 100 miljoen streams, staat op dit moment al 131 weken in de Top 100. Boef kwam bij Spec omdat hij dacht dat Ali B erachter zat, maar hij ontdekte snel dat Kommers aan het roer staat. ‘Van de honderd uur heb ik achtennegentig uur contact met Breghje en twee uur is Ali er’, vertelt hij in Rajko Disseldorps boek Hiphop in Nederland. Hij noemt haar ‘een tweede moeder’. ‘Sinds zij mijn management doet merk ik veel meer rust en professionaliteit in mij.’

Surinaamse moederliefde
Wat maakt Kommers zo geliefd? Volgens Glen Faria, ook artiest bij Spec, zit het ’m in die moederrol. Faria is rapper, theatermaker en songwriter (hij schreef ‘Duurt te lang’, de nummer 1-hit waar Davina Michelle in 2018 mee doorbrak). Hij kent Kommers al zeventien jaar. ‘Je weet nooit echt wat er vanbinnen bij haar gebeurt’, zegt hij. ‘Daardoor lijkt ze unbreakable en dat is in deze wereld echt nodig.’ Hoewel Kommers niet Surinaams is, doet haar mix van liefde – ‘een heftige, bijna overdreven liefde’ – en afstandelijkheid hem wel denken aan een Surinaamse moeder.
Volgens Faria herkennen veel van haar artiesten dat ook uit hun eigen opvoeding. ‘Wij noemen het in de scene “gangster”’, zegt hij, een verwijzing naar The Godfather. ‘Spec is een familie en zij is een godmother. Als het niet goed gaat is ze de eerste persoon die je belt, maar je haalt het tegelijkertijd niet in je hoofd haar teleur te stellen.’ Dat laatste is belangrijk wanneer je de rappers van Spec begeleidt. ‘Dat zijn misschien wel de hardste knallers met de grootste hits, maar ze zijn tegelijkertijd niet de makkelijkste artiesten. En op de een of andere manier is het toch deze vrouw die dat allemaal in het gareel weet te houden. Daar moet haar hart voor openstaan, maar ze moet haar hart wel blijven bewaken.’

Van Bergen op Zoom…
Kommers komt zelf uit een grote familie, met veel ooms en tantes, neven en nichten. In 1980 wordt ze geboren in Bergen op Zoom, een multiculturele stad met een ruig randje, dicht bij de Belgische grens. Haar moeder is kunstenaar Else Kommers. Haar biologische vader verdwijnt al vroeg uit beeld, maar na acht jaar krijgt ze een Congolese vader en een halfbroer.
Als kind brengt Kommers veel tijd door bij haar grootouders. In een interview uit 2004 met het Brabants Nieuwsblad noemt ze haar opa een inspiratiebron – ‘vooral vanwege de natuurlijke autoriteit die hij uitstraalde’ – en zegt ze dat ze ooit bij hem begraven zou willen worden. Van haar oma leert ze ‘dat het belangrijk is goed na te denken over wat je precies wilt bereiken’. Ze weet als kind ook al wat ze wil: ‘Ik vereenzelvigde me niet met artiesten, ik was ook niet verliefd op ze. Wat ik wel deed, was fantaseren dat ik erbij hoorde en dat ik hielp bij het organiseren van een optreden.’
Op de mavo trekt Kommers veel op met klasgenoot Susanne van Binsbergen. ‘Breghje is altijd heel zelfstandig geweest’, vertelt die. ‘Ze kwam voor zichzelf op, en voor anderen. Toen ik een keer bij gym een kort topje en hotpants aanhad en de leraar daar iets van zei – hij maakte een opmerking die op het randje was – sprong Breghje uit haar vel. Ze ging voor zijn neus staan en zei dat zijn opmerking echt niet kon.’ Kommers introduceert Van Binsbergen in de hiphop en R&B. ‘Ze gaf me een cassettebandje van R. Kelly en Aaliyah, dat ik helemaal grijs heb gedraaid.’

… naar het Mercatorplein
Op 16-jarige leeftijd haalt Kommers haar eindexamen en verhuist ze met haar oma naar Heemstede. Dat brengt haar een stuk dichter bij Amsterdam, waar ze feesten gaat organiseren. In 1999 werkt ze als stagiair mee aan een feest op het Mercatorplein, dat uit de hand loopt wanneer de politie zich mengt in een vechtpartijtje en een rapper ‘Fuck the police’ roept. Het evenement is opgezet door Melvin Dompig en zijn stichting: Street Promotion Events and Concerts. Oftewel Spec.
Ze gaat geregeld terug naar Bergen op Zoom, om daar evenementen op te zetten, met onder anderen jeugdvriend Kubilay Kaya. ‘Ze was heel ondernemend en leergierig’, herinnert hij zich. ‘Ze ging zo hard dat ze na een jaar al een heel niveau verder was dan ik. Als man schrok ik daar wel een beetje van.’
Kommers en Kaya lopen niet lang synchroon. ‘Breghje was wat commerciëler. Ik wilde pure hiphopfeesten, zij wilde ook R&B.’ Dus gaan ze ieder hun eigen feesten geven. ‘Zij trok volle zalen, en ik deed de rokerige kleine cafeetjes.’

Perzisch tapijt
In de beginjaren heeft Kommers naast het organiseren van feesten ook een paar administratieve bijbaantjes. Ze weet nog niet precies hoe ze haar carrière gaat vormgeven. Haar neef, Reza Jahangir Tafrechi, haalt haar aan boord bij HOT, een IT-bedrijf waar hij op dat moment commercieel manager is. Kommers bedenkt een marketingplan voor een beurs waar HOT klanten en programmeurs wil werven. Tijdens de beurs zitten de ontwikkelaars op een Perzisch tapijt in een bedoeïenentent. Ze dragen T-shirts met op de rug een bom en een aantal regels Java-code. Wie de computertaal ter plekke kan lezen, ziet dat-ie nog klopt ook: het is een aflopende teller, waarna de code zich vernietigt. De shirts trekken de aandacht van slimme programmeurs. Het opvallende decor lokt klanten. De actie is een hit.
Volgens Tafrechi leert Kommers er twee dingen van: ze is goed in marketing (een collega noemt haar grappend B-Commerce), en ze wil geen corporate carrière. Dus stort ze zich volledig op Spec. Ze neemt het over van Melvin Dompig, maakt er een bedrijf van en geeft het acroniem een nieuwe betekenis: Stimulating People to Evolve Culture. En dan boekt ze in 2002 een jonge Marokkaanse rapper uit Almere voor een evenement in Bergen op Zoom.

Onbekende Ali
Wanneer Kommers Ali B ontmoet, is hij herstellende van een gokverslaving. ‘Breghje heeft ervoor gezorgd dat zijn schulden werden ingelost en dat hij echt iets ging doen met zijn talent’, vertelt een jeugdvriend in een eerder artikel in FD Persoonlijk. Op den duur trouwen ze en stichten ze een gezin in Almere (‘Ik vind Almere helemaal niets’, bekent zij aan het Brabants Nieuwsblad, ‘maar dat krijg ik mijn man niet aan zijn verstand gepeuterd’).
Kubilay Kaya wordt Ali B’s producer. ‘Niemand wist wie Ali was’, lacht hij. ‘Maar Breghje zei: je moet eens contact met hem hebben, hij schijnt beats te zoeken.’ En Kommers wordt Ali’s manager. De start is moeizaam. Het zou nog jaren duren voordat rappers met een migratieachtergrond doorbreken en platenlabels zijn huiverig. Maar Kommers laat zich niet uit het veld slaan.
Kaya: ‘Breghje wist al binnen vijf gesprekken hoe platenmaatschappijen werken. Ze had een boek gekocht: All you need to know about the music business. Eén keer doorgelezen, maar het volgende gesprek bij Warner Brothers zat ze al jargon te praten.’
Kommers’ werk loont. Label Warner brengt Ali’s debuutsingle uit, ze regelt R&B-zangeres Karima om mee te zingen én ze bedenkt dat de opbrengsten naar Amnesty gaan. Dat maakt het nummer meteen sympathiek. Het belandt in de tipparade en vormt de aanleiding om een tour voor Ali op te zetten.
Net als bij Kommers’ feesten bevatten Ali’s nummers R&B-elementen om hiphop aan een breder publiek te verkopen. Een jaar na ‘Waar gaat dit heen’ scoort Ali B zijn eerste Top 40-hit, ‘Ik ben je zat’, een duet met R&B-zanger Brace.

Niet per se sympathiek
Maar de top van de hitlijsten komt als het stel na Amnesty ook War Child benadert. Marco Borsato, die nauw samenwerkt met de stichting, vindt Ali B sympathiek en wil graag een nummer met hem maken. Dit kan weleens groot worden. Tijd om hulp in te schakelen: drie weken voordat de single met Borsato uitkomt wordt oud-klasgenoot Susanne van Binsbergen de eerste werknemer van het nieuwe Spec.
Dan komt Ali’s moment: tijdens Borsato’s optreden in de Kuip verschijnt de rapper op het podium. ‘Wat zou je doen’ wordt nummer 1. Van Binsbergen: ‘De telefoon stond roodgloeiend en de mailbox liep vol. Breghje en Ali waren elke dag op pad.’ Om hen heen veranderen dingen snel, maar Kommers blijft zichzelf. ‘Ze had afspraken met de belangrijkste mensen in Nederland en ging dan in een joggingpak aan de directeurstafel zitten.’
Kommers was niet altijd zo onverstoorbaar. Als witte tiener met een Congolese stiefvader in een multiculturele stad, zweefde ze voor haar gevoel overal tussenin. ‘Uiteindelijk heb ik ontdekt dat ik het beste gewoon mezelf kan blijven’, zegt ze in 2004. ‘Dan word je door iedereen geaccepteerd.’
Gedrevenheid is een groot deel van haar identiteit. ‘Breghje is niet eens de beste netwerker of iemand die iedereen meteen sympathiek vindt’, zegt Van Binsbergen, ‘maar als ze iets in haar hoofd haalt pakt ze de telefoon op en zorgt ze dat er een afspraak komt. Daardoor denken mensen: met haar moet ik in zee gaan.’

In de bres voor Boef
Veel mensen noemen Spec een familiebedrijf. Dat is deels letterlijk; in de begindagen zit Spec in het huis van Ali’s moeder, die ook voor het team kookt, en helpt Ali’s broer als roadmanager. In 2007 komt Kommers’ oom Frank Barendse erbij als directielid, en in 2018 komt haar halfbroer Abel Tamata (ex-profvoetballer bij PSV) in dienst als manager.
Maar nog vaker gaat het om familie in metaforische­ zin. Faria heeft het niet voor niets over Kommers’ rol als godmother. Als je erbij hoort kan Kommers je veel vergeven. Wanneer de zanger Brace vrijkomt na een gevangenisstraf voor vrijheidsberoving, afpersing en overtreding van de wapenwet, neemt Spec hem terug.
En als heel Nederland over Boef heen valt omdat hij vrouwen heeft uitgemaakt voor kechs (hoeren), verdedigt Spec hem tegenover interviewers. De strekking: het was een domme uitspraak, maar media­ reageren overdreven, en Boef vertegenwoordigt de jongerencultuur, dus je kunt beter het gesprek met hem aangaan dan meteen een oordeel te vellen.
Familie alleen is niet genoeg om uit te groeien tot een van Nederlands belangrijkste entertainmentbedrijven. Je hebt ook een goede bedrijfsstructuur nodig. En daar excelleert Kommers, die zich richt op haar artiesten en grootse plannen, niet in. Veel mensen weten niet eens hoe ze eruitziet. Maar zeg Breghje en insiders weten precies over wie je het hebt

Professioneler bedrijf
Al sinds het begin probeert Spec regelmatig meer orde aan te brengen, maar wanneer in 2011 het derde directielid, Stanley Bish, erbij komt, laat de organisatie nog steeds te wensen over. Dit is ook het eerste jaar van Ali B Op Volle Toeren, een AvroTros-programma waarin jonge rappers en oudere volkszangers bijeenkomen en elkaars muziek uitvoeren. Bish vertelt: ‘Het was een klein team en iedereen deed van alles wat, zonder duidelijke structuren.’ In eerste instantie vangt Bish Kommers’ zwangerschapsverlof op. Ze is in verwachting van tweede zoon Omar, de eerste, Amin, is twee jaar eerder geboren.
Al snel speelt Bish een sleutelrol bij de groei van het bedrijf. Zo heeft hij een grote rol in het opzetten van een platenlabel, dat Spec opricht met Warner Music, en bij een boekingskantoor, dat Spec begint met concertorganisator Mojo. Kommers heeft de daadkracht om zulke projecten uit de grond te stampen. Mojo’s ceo John Mulder herinnert zich dat welgeteld één meeting van tien minuten met Kommers genoeg was om te besluiten samen een boekingskantoor te beginnen.

Maar vervolgens moeten zulke projecten dus wel door iemand worden gemanaged. ‘Door de snelle groei moest de organisatiestructuur op de schop’, vertelt Bish. En hoewel hij tevreden is met de stappen tot nu toe, noemt hij de professionalisering nog steeds work in progress. Sommige projecten mislukken trouwens ook, tv-bedrijf North Sea Camel werd in 2015 al na twee jaar weer opgedoekt.
Breghje Kommers spant zich nu twintig jaar in om jongerencultuur niet alleen geaccepteerd, maar ook gerespecteerd te krijgen. Haar bureau is een drijvende kracht achter populaire cultuur in Nederland. Hiphop domineert al jaren alle hitlijsten en online trekken ook de vloggers van Spec miljoenenpublieken.
Alleen was het haar niet gelukt. Niet zonder Ali B met Marco Borsato in de Kuip, of op tv, waar hij Lenny Kuhr, Stef Bos en Willeke Alberti samenbracht met Keizer, Negativ en Kleine Viezerik. Maar achter Ali B, de man die media weleens opvoeren als baas en oprichter van Spec, staat de échte baas en oprichter van Spec.

Ali’s rol op de voorgrond is een bewuste keuze van het duo. En in de industrie maakt haar anonimiteit haar alleen maar beroemder. Veel mensen weten niet eens hoe ze eruitziet. Maar zeg Breghje en ingewijden weten precies over wie je het hebt.