Grote kans op uitval studenten door nijpend tekort aan stageplekken in de Rotterdamse haven

Grote kans op uitval studenten door nijpend tekort aan stageplekken in de Rotterdamse haven

aug 17, 2020 Nieuwsfeed by vincent

Er bestaat angst voor uitval van scholieren; er is een acuut tekort aan stageplekken in de Rotterdamse haven. Veel bedrijven hebben de leer/werkplekken geschrapt vanwege de coronacrisis, waardoor leerlingen van het Scheepvaart en Transport College niet aan de bak kunnen. De school werkt aan alternatieven om te voorkomen dat zij uitvallen. Bron: AD, L.vanHeel  Voor meer dan de helft van de leerlingen die in de Rotterdamse haven aan de slag willen, is nog geen stageplek. Het gaat om studenten van de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) Haven Operaties, die vier dagen in de week werken en een dag op school zitten, zegt Erwin Groenewold van het Scheepvaart en Transport College (STC). Door de coronacrisis is er minder werk en hebben veel bedrijven afscheid genomen van hun uitzendkrachten en stageplekken geschrapt.

Prognoses
Dat is volgens Groenewold niet de enige oorzaak van het tekort aan werkervaringsplekken. Het aantal leerlingen op de opleidingen Haven Operaties en Haven Logistiek is in korte tijd sterk gegroeid, waardoor er ook meer vraag is naar stages. De opleiding en ook de bedrijven hebben deze richtingen de afgelopen jaren juist gepromoot omdat daarin volgens prognoses straks veel vacatures zijn. Het gaat om expeditiebedrijven en de terminals, zoals containeroverslagbedrijven en warehouses, maar ook scheepsagenten. De personeelsbestanden zijn sterk vergrijsd.
Het is zuur, want de komende jaren hebben we deze leerlingen hard nodig

Zuur
,,Het is zuur’’, zegt mevr. Stuurman van havenuitzendbureau Tos, dat ook bemiddelt in stageplekken. ,,De bedrijven hebben deze leerlingen de komende jaren hard nodig.’’

Thuiszitten
Voor tachtig van de 150 leerlingen is nu nog geen leer-werkbedrijf. Ze hebben nog tot december de tijd om een plek te vinden, maar het STC vreest dat zij snel gedemotiveerd raken door het thuiszitten en uitvallen als zij niet snel wat vinden. Om dat te voorkomen, overweegt de school ze vaker les te geven. ,,Waarbij zij later, als ze wel een stageplek hebben, minder naar school hoeven’’, zegt Groenewold. Ook denkt het STC aan het samenvoegen van de praktijkgerichte bbl-opleidingen met de schoolse bol-opleidingen, waarbij de leerlingen wel de hele week in de klas zitten.
Dat is geen oplossing, zegt Stuurman van TOS, want de leerlingen hebben zich juist ingeschreven voor bbl omdat zij niet hele dagen in de klas willen zitten. ,,Ook dan zal er veel uitval zijn.’’

Bureaus, Logistic Recruiters
Met de uitzendbureaus Logidex en S3 Staff behoort Logistic Recruiters tot de belangrijkste bemiddelingsbureaus voor de bbl-stageplekken in de Rotterdamse haven. Leerlingen mogen ook zelf een stageplek zoeken, maar er wordt meestal met deze bureaus gewerkt. Die nemen de leerlingen voor één of twee jaar onder contract, waardoor de bedrijven er verder geen administratie aan hebben en ook niet te maken hebben met de wettelijke verplichting dat de leerlingen na twee jaar meteen in vaste dienst moeten. Het zijn vooral de kleinere bedrijven die er nu niet overheen zien

Net als het STC dringen de bemiddelingsbureaus bij de bedrijven aan op het bieden van stageplekken. Er zijn bedrijven die het goed doen, zegt Stuurman. Zij noemt containeroverslagbedrijf APM, sojaterminal ADM en ferrybedrijf Stena Line, die geen van drieën stageplekken hebben geschrapt. ,,Dat zijn grote ondernemingen. Het zijn vooral de kleinere bedrijven die er nu niet overheen zien.’’ 

Flexibelere contracten
Logistic Recruiters probeert ze toch over te halen met flexibelere contracten. ,,De stagiaires kunnen bijvoorbeeld drie dagen komen werken in plaats van vier. Met de school hebben we dat overlegd.’’
Uiteindelijk is de oplossing het herstel van de economie, zeggen zowel de uitzendbureaus als het Scheepvaart en Transport College.