Directie APMT verliest rechtzaak gedeeltelijk

Kranen van APMT in de Rotterdamse haven bij het lossen van een schip van zusterbedrijf Maersk.

Directie APMT verliest rechtzaak gedeeltelijk

mei 22, 2018 Nieuwsfeed by vincent

Ondernemingsraad wint rechtszaak tegen directie terminalbedrijf APMT gedeeltelijk

De ondernemingsraad (or) van de containerterminal van APMT op de Tweede Maasvlakte heeft een rechtszaak tegen de eigen directie deels gewonnen. Dit blijkt uit een uitspraak van de Amsterdamse Ondernemingskamer.

De leiding van de terminal had volgens de rechter eerst een advies van de or moeten afwachten alvorens een samenwerkingsakkoord met de vakbonden af te spreken. Aan de eis van de or om het akkoord op te schorten geeft de rechter geen gehoor.

Tik op vingers

Ondanks dat is de uitspraak volgens advocaat Jan-Willem van Geen van de ondernemingsraad van belang. ‘Deze tik op de vingers van de bestuurder zal de medezeggenschapsrechten van het personeel in de toekomst meer veiligstellen’, zegt hij in een toelichting.

Kranen van APMT in de Rotterdamse haven bij het lossen van een schip van zusterbedrijf Maersk.
Kranen van APMT in de Rotterdamse haven bij het lossen van een schip van zusterbedrijf Maersk.HH/Rick Nederstigt

Onbeperkt toegang? Neem een voordelig proefabonnement

Profiteer nu

De zaak draait om een zogeheten transitieprotocol dat de directie met de vakbonden heeft afgesproken. APMT heeft twee terminals in Rotterdam: een hypermoderne terminal die in 2015 werd geopend en een oudere terminal. Het transitieprotocol regelt de overgang van personeel van de oudere naar de nieuwe terminal.

Volgens de OR had de directie dat protocol niet mogen afspreken met de bonden omdat het werknemersorgaan nog geen reactie had gegeven op een adviesaanvraag over de personele bezetting van twee nieuwe kranen. De rechter is het daar mee eens, maar vindt opschorting van het volledige transitieprotocol een te vergaande maatregel.

Breder conflict

Op de achtergrond speelt een breder conflict tussen or en directie. De twee terminals moeten op veel meer terreinen gaan samenwerken, maar omdat het twee afzonderlijke ondernemingen zijn met separate ondernemingsraden is die samenwerking geen vanzelfsprekendheid.

Daar komt bij dat de toekomst van de oudere terminal ongewisser is dan die van de nieuwe terminal. Eerder zei Rutger Ploum, advocaat van de terminaldirectie hierover: ‘De ondernemingsraad is bang voor verdringing door personeel van de oudere terminal.’ Maar volgens Van Geen is dat een onjuiste gevolgtrekking.