Brexit-banen: voor deze beroepen worden nog mensen gezocht

Veerboot van StenaLine. De ruimte bij de ferryterminals is beperkt.

Brexit-banen: voor deze beroepen worden nog mensen gezocht

jan 5, 2021 Nieuwsfeed by roxanne

De brexit is officieel: vanaf 1 januari 2021 gelden er nieuwe regels tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Dat heeft gevolgen, allereerst in de logistieke en transportsector. Daar ontstaan nieuwe banen. Functies als planner en declarant zijn belangrijker dan ooit. H.Voncken 30-12-20, 14:06

Roel Assies werkt bij BluJay Solutions , een bedrijf gespecialiseerd in software voor logistieke, transport- en douaneprocessen. Zo werkt hij voor vervoerders en freigt forwarders, maar ook voor douane-expediteurs. ,,De brexit is once in a lifetime. Voorheen was het zonder problemen doorrijden naar het Verenigd Koninkrijk, nu moeten documenten worden gecontroleerd aan de grens en belastingen worden betaald.’’

Lees ook

Dat betekent veel meer werk. Precieze getallen zijn moeilijk te geven omdat Covid-19 nu ook veel invloed heeft op recente ontwikkelingen, geeft Assies aan.  Een deel van de posities is ook al ingevuld, zegt hij. ,,In Nederland zijn we vroeg begonnen, veel bedrijven zijn al meer dan een jaar met voorbereidingen bezig. Maar er komen zeker nog functies bij. Van klanten krijg ik signalen dat er zelfs al tekorten zijn.’’ 

Douane

Allereerst is er grote behoefte aan extra declaranten, zij houden de douaneadministratie bij.  Een declarant controleert voor een bedrijf bijvoorbeeld of de juiste vergunningen zijn aangevraagd om bepaalde producten te vervoeren en dat invoerrechten zijn betaald. 

,,Er moet nu eenmaal meer worden gecontroleerd’’, legt Assies uit. ,,De sector verwacht 10 tot 25 procent meer douanewerk. En declaranten waren al schaars.’’ Dit blijft een veelgevraagd beroep op de lange termijn, verwacht hij.  

De sector verwacht 10 tot 25 procent meer douanewerk. En declaran­ten waren al schaarsRoel Assies, BluJay Solutions

Planners

Ook planners zijn gewild. Assies: ,,We zien nu echt een piek in de vraag naar logistiek planners omdat veel routes aangepast moeten worden.’’ De ‘normale’ routes van Rotterdam en Calais naar Dover, zijn door de brexit niet vanzelfsprekend meer. Hoe krijg je de producten straks het meest efficiënt van A naar B? ,,Bedrijven gaan op zoek naar andere routes, er ontstaan nieuwe knooppunten, en ze zullen drukke havens willen vermijden.’’ De planning is extra ingewikkeld voor leveranciers van goederen die kunnen bederven, zoals voedsel en bloemen. 

Zodra de nieuwe routes zijn gevonden, zal de vraag misschien iets afnemen denkt Assies. ,,Maar goede planners waren al moeilijk te vinden.’’ 

IT

Extra belangrijk door brexit zijn IT-ers. Assies: ,,Bedrijven zoeken elkaar al veel meer op om hun vervoer van en naar Engeland te combineren. Er zijn experts nodig, bijvoorbeeld om de data tussen bedrijven beter uit te kunnen wisselen. Daarnaast zijn bedrijven ook op zoek naar manieren om een deel van de controles automatisch uit te voeren. Ook daarvoor zijn IT-ers nodig, om programma’s en software op elkaar af te stemmen.’’ 

Onduidelijke stukjes

Dat zijn niet de enige banen die door brexit zullen ontstaan. ,,Denk ook aan dingen als communicatie over de regels met andere bedrijven en klanten. En ook de vraag naar consultants met affiniteit met de logistieke sector stijgt. Er is nu een akkoord, maar er zijn ook nog veel onduidelijke stukjes die nog ingevuld moeten worden. Er komt genoeg werk op ons af.’’