Boskalis nadert het einde van zijn afslankkuur

Boskalis nadert het einde van zijn afslankkuur

mrt 6, 2019 Nieuwsfeed by vincent

Als maritiem dienstverlener Boskalis donderdag zijn resultaten over 2018 publiceert, staat één ding vast: er zal onder de streep een verlies uitrollen. En opnieuw, net als in 2016, zal de oorzaak voornamelijk liggen in afboekingen op activiteiten die in de periode 2010-2013 zijn overgenomen.

In die jaren vestigde ceo Peter Berdowski zijn reputatie als ‘Peter de Veroveraar’ met de spraakmakende acquisities van Smit Internationale (slepen en bergen) en Dockwise (zwaar transport). Van louter een baggeraar werd Boskalis een brede maritieme dienstverlener.

Persbureau Bloomberg schat het nettoverlies over 2018 rond de €400 mln. Maar interessanter dan dit bedrag is de vraag of er een eind is gekomen aan Boskalis’ afslankkuur.

Gedwongen vermagering
De vermageringskuur is door de omstandigheden gedwongen. De lage olieprijs drukte de offshore olie en gas – een belangrijke sector voor Boskalis – in een diepe malaise. De kuur heeft in de afgelopen drie jaren tot circa €1 mrd aan afboekingen geleid op de goodwill die voor Smit en Dockwise is betaald en op de scheepsportefeuille. De vloot is verkleind met de sanering van oude baggerschepen en de kleinere transportschepen van Dockwise. Bovendien is het hoofdkantoor gereorganiseerd en banen zijn geschrapt.

Misschien zijn de recente afboekingen en verkopen in de havensleepactiviteiten de laatste maatregelen in de strategische herschikking. In die sector is het nog moeilijk geld verdienen doordat de containerrederijen veel minder willen betalen voor het slepen dan in het verleden.

Nog één jv te gaan
‘Het was up or out’, zei Berdowski eerder deze week in het FD over de havensleepactiviteiten. Zelf overnemen zat er niet in, dus gingen twee joint-ventures – Saam Smit en het Rotterdamse Kotug Smit – al in de verkoop. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd dat ook de laatste joint-venture Keppel Smit in de etalage komt te staan.

‘Bij de overname van Smit beschouwden we de havenslepers als niet-strategisch’
• Peter Berdowski
Met de reeks aan afboekingen en verkopen komt Boskalis op een punt waar het volgens Berdowski altijd al wilde uitkomen, ook ten tijde van de overnames van Smit en Dockwise. ‘Bij de koop van Smit zagen we de havensleepactiviteiten als niet-strategisch’, aldus de ceo in een toelichting. Alleen was er geen noodzaak om te verkopen zolang er geld te verdienen was.

Olie en gas staan centraal
Waar het Boskalis volgens Berdowski werkelijk om te doen was bij de overname van Smit, waren de activiteiten die met olie en gas te maken hadden. Dat betreft Smit Lamnalco, dat sleepboten inzet bij de olie- en gasterminals, meestal in ver afgelegen gebieden. Die tak, waarin langjarige afspraken gemaakt worden met bijvoorbeeld energieconcerns, zit in de kern van wat Boskalis wil doen.

50%
Van de 22 Dockwise-schepen is 50% afgestoten.
Dat geldt ook voor Dockwise. Bij deze dochteronderneming zijn alleen de grote schepen overgebleven zoals de Vanguard en de White Marlin. Die kunnen worden ingezet voor complexe projecten waar meer geld mee is te verdienen dan met het simpele transport over zee van bijvoorbeeld brugdelen.

Bovenkant van de markt
De bovenkant van de markt, noemt Berdowski dit. Projecten waar transport gepaard gaat met de installatie van boorplatforms of windmolenparken op zee. Daardoor kon 50% van de 22 Dockwise-schepen de deur uit. ‘De staart er af om de kop te laten groeien’, aldus Berdowski eerder in het FD.

21
Peter Berdowski zit al 21 jaar in de raad van bestuur van Boskalis
De afslankkuur was noodzakelijk voor het concern om beter te kunnen bewegen in markten die er toe doen. Maar om er echt van te kunnen profiteren zullen die markten ook moeten herstellen. Berdowski zei eerder dat dit herstel in 2018 en 2019 nog niet echt zichtbaar zou zijn. Over de periode daarna is hij waarschijnlijk wel positief. Berdowski heeft er vertrouwen in, want hij wil na 21 jaar in de raad van bestuur – en sinds 2006 als ceo – nog graag een keer herbenoemd worden.

Foto: Boskalis; van louter een baggeraar is Boskalis een brede maritieme dienstverlener geworden.