Assertiever zijn op werk in vijf stappen

Assertiever zijn op werk in vijf stappen

apr 10, 2019 Nieuwsfeed by vincent

Assertiever zijn op werk in vijf stappen

Vraagt jouw baas je weer eens om over te werken? Coach John Koeman laat zien hoe je op een sterke maar beleefde manier voor jezelf opkomt.
 
Assertiviteit tonen betekent opkomen voor jezelf met respect voor de ander. Het betekent dus niet leren om ‘nee’ te zeggen, maar om ‘ja’ te zeggen tegen de juiste dingen.

Ik kan nee zeggen tegen overwerk als ik ja zeg tegen quality time met mijn familie of de verjaardag van mijn oudste zoon. De vraag is dus vooral waar je ‘ja’ tegen wilt zeggen.

In de volgende vijf stappen leg ik uit hoe je dit succesvol op je werk kunt toepassen.

1. Wat is de context van de assertiviteit die je graag wilt ontwikkelen?
Gaat het alleen om gedrag en keuzes in deze specifieke baan en met deze leidinggevende? Of speelde het op eerdere werkplekken ook al? Heb je het ook bij het boodschappen doen?

2. Waar was je en wat gebeurde er de vorige keer dat je assertiever wilde zijn?
Kijk je naar de gedachten die je op dat moment had. Wat ging er door je hoofd? Schrijf dat eens letterlijk op een stuk papier. Wat was het gevoel dat je toen kreeg? Bang, verdrietig gefrustreerd? Wat was het gedrag wat je vervolgens liet zien?

Hoe realistisch zijn die gedachten die je toen had? Kun je met die gedachten wat gaan spelen? Vervorm het stemmetje in je hoofd tot een Donald Duck-stemmetje of laat een komiek die je bewondert eens jouw gedachten uitspreken. Speel ermee, maak het losser. Luister anders eens naar Eckhart Tolle op YouTube over hoe jouw gedachten niet bepalen wie je bent. Leer je te verbazen over jouw gedachten. Die verbazing, die verwondering, dat is jouw vrijheid.

Schrijf op welk gedrag je wilt laten zien in een volgende, soortgelijke situatie. Beschrijf ook de gedachten en de gevoelens die bij bij dat nieuwe gedrag wilt hebben.

3. Benoem in lastige situaties wat er gebeurt
‘Bob, dit is deze week de tweede keer dat je mij vraagt om over te werken.’ Benoem ook het effect op jou in zo neutraal mogelijke termen. ‘Bij mij ontstaat de gedachte dat ik nu weer de klos ben.’ Het leuke aan assertief communiceren is dat de ander nooit kan zeggen dat het niet waar is. Je spreekt namelijk vanuit jezelf! Dat is de kracht van assertieve communicatie. ‘Ik merk dat het ten koste gaat van mijn zelfvertrouwen’ is een krachtige zin: doordat jij jezelf kwetsbaar opstelt kom je juist heel sterk over.

4. Let op je lichaamstaal

Zorg dat je jouw assertiviteit ondersteunt met de juiste gezichtsuitdrukkingen en je lichaamstaal. Als jouw leidinggevende met een big smile op je afkomt om je voor de zoveelste keer te vragen om over te werken, dan is het uitermate handig om dat gedrag niet te spiegelen.

Ga vooral nu niet glimlachen, maar ga rechtop zitten en frons je wenkbrauwen maar eens. Je lichaamshouding beïnvloedt jouw gedachten! Maak er maar eens een gewoonte van om kaarsrecht te staan. Denk nu maar eens aan een situatie waarin je jezelf erg krachtig vond. Hoe was toen je lichaamshouding?

In teambuildings vraag ik vaak aan deelnemers om hun power pose in te nemen. Ga eens staan op de manier waarop jij jezelf het sterkst voelt. Dan ontstaan er altijd interessante gesprekken. Leuk om dit ook gewoon eens tijdens een vergadering te doen. Het doorbreekt de sleur en je leert elkaar binnen drie minuten ook eens op een andere manier kennen.

5. Denk na over wat jouw dienstbaarheid tot op heden heeft opgeleverd
Denk eens terug aan verschillende fasen in je loopbaan. Denk eens aan al die mensen en situaties waartegen jij ‘ja’ zei. Wat heeft het je opgeleverd? Ben je daar tevreden over of valt het achteraf gezien toch erg tegen?

Assertiviteit is vooral een kwestie van heel veel oefenen. Veroordeel jezelf niet en leer van de momenten waarop je met deze stappen aan het werk gaat. Je gedachten en je innerlijke oordelen zijn niet van jou. Die zijn waarschijnlijk van opvoeders die misschien allang niet meer in leven zijn.

Misschien is het tijd om nu ook afscheid te nemen van hun vermanende stemmen in je hoofd.

Succes!

John Koeman geeft adviezen over succesvol solliciteren, communiceren en vergaderen. Via zijn bedrijf Koeman Training & Coaching helpt hij organisaties en professionals sinds 1990 als trainer, personal coach en teambuilder.