Tunnel onder Nieuwe Waterweg verbindt meer dan twee oevers

Aanleg van de Maasdeltatunnel. Bron: FD. Economische voordelen door komst Blankenburgverbinding
In het kort
1. Omliggende gemeenten zien economische voordelen in de komst van de Blankenburgverbinding.
2. Op korte termijn azen lokale ondernemers op opdrachten van aannemerscombinatie Baak.
3. Bestuurders en ondernemers hebben een speciaal platform opgezet om op langere termijn de verbinding te benutten voor toerisme en bedrijvigheid.

Bestuurders en ondernemers aan weerszijde van de Nieuwe Waterweg wrijven de handen warm. De komst van een tunnel en een nieuwe snelweg — op te leveren in 2024 — heeft het economisch activisme de afgelopen maanden een flinke boost gegeven.
In Hellevoetsluis rekenen ze op meer bedrijfsvestigingen, Rozenburg ziet kansen het centrum te worden van 'industrieel toerisme'. En in Vlaardingen azen ondernemers op orders van de aannemer die tunnel en weg gaat bouwen.
'We zijn altijd tegen de aanleg geweest. Maar nu hij er toch komt, willen we daar ook economisch profijt van hebben', zegt wethouder economie Bart Bikkers (VVD) uit op zijn kamer in het stadhuis van Vlaardingen. Een 'actieve benadering' van de aannemer heeft al tot resultaat geleid: 'Tot nu toe hebben lokale ondernemers 72 opdrachten van de aannemer gekregen.'

Vluchtroute
Die aannemer is de bouwcombinatie Baak, een samenwerking van Ballast-Nedam, Deme en Macquarie. Vijf kilometer ten zuidwesten van het Vlaardingse stadhuis is Baak een paar maanden geleden begonnen met de circa €1 mrd kostende Blankenburgverbinding. Die behelst een nieuwe snelweg (de A24) en een bijbehorende Maasdeltatunnel, die Vlaardingen aan de noordoever en Rozenburg aan de zuidoever van de Nieuwe Waterweg met elkaar verbindt. Hoofddoel van de verbinding is het ontlasten van het havenverkeer op de A15 en de 'ruit' rond Rotterdam. Veiligheid speelt een belangrijke rol: er is een extra vluchtroute mocht zich een calamiteit in de Rotterdamse haven voordoen.

Profiteren
Voor de gemeenten in de regio is de economische uitstraling van groot belang. Om zo goed mogelijk van de aanleg te profiteren, heeft Vlaardingen het initiatief genomen voor de oprichting van de Lokale Economie en Maatschappij (LEM), een platform waarin gemeenten en ondernemers samenwerken. Rijkswaterstaat is erbij betrokken. 
Jörgen van der Meer, omgevingsmanager Blankenburgverbinding bij Rijkswaterstaat, noemt de oprichting van het regionale platform uitzonderlijk. 'Ik heb ruime ervaring met grote infrastructuurprojecten en ik heb deze actieve houding in een regio niet eerder meegemaakt.' Rijkswaterstaat, Vlaardingen en Rotterdam dragen bij aan de kosten van LEM, waarvoor een voorzitter en secretaris zijn aangesteld. 'Het platform heeft drie werkgroepen die geregeld bij elkaar komen’, legt voorzitter Marnix Trouwborst uit. ‘Het is geen vrijblijvend gepraat.'

Bidbook
De drie werkgroepen vallen samen met de terreinen waarop de regio de nieuwe Blankenburgverbinding ten volle wil benutten: bedrijvigheid, onderwijs en educatie en toerisme en recreatie.
Om de bedrijven te laten profiteren van de aanleg, heeft LEM een bidbook gemaakt voor Baak, de aannemerscombinatie. 'Een telefoonboek van lokale ondernemers, van de bakker die broodjes kan leveren tot aan grondverzetbedrijven', zegt wethouder Bikkers. Volgens Trouwborst zijn 150 stageplaatsen voor studenten in het mbo en hbo afgesproken met Baak.

Dynamiek
De Vlaardingse ondernemer Hewi Hoogendijk, tevens voorzitter van de Industriële Kring Vlaardingen, ziet ook op langere termijn voordelen van de nieuwe verbinding voor ondernemers. 'De reistijd naar de Rotterdamse haven wordt een stuk korter. Nu moet ik omrijden door de Beneluxtunnel, straks is er dichterbij de Maasdeltatunnel. Dat kan in de spits een half uur of langer schelen.'
'Ondernemers willen graag meedoen in de werkgroepen’, zegt Trouwborst. Dat heeft nieuwe contacten losgemaakt tussen ondernemers aan de noord- en zuidkant van de oevers. Er ontstaan nieuwe plannen, wat zorgt voor meer economische dynamiek.'

Industrieel toerisme
In Rozenburg, aan de andere kant van de Nieuwe Waterweg, droomt Pepe Fernandez Naranjo van een mooiere toekomst voor zijn dorp van ruim 12.000 inwoners. Dromen over hoe de nieuwe verbinding Rozenburg, ingesloten tussen de Rotterdamse havenindustrie, uit het isolement haalt en nieuw economisch elan brengt.
Rozenburg heeft straks een prima verbinding met het gebied aan de overkant van de Nieuwe Waterweg en biedt volgens Naranjo, restauranteigenaar en betrokken bij LEM, meer mogelijkheden voor toerisme. 'We willen van Rozenburg een maritiem dorp maken en industrieel toerisme organiseren. De boulevard moet ook worden opgeknapt', zegt hij hoopvol. De financiering van zijn plannen is nog niet rond. 'Maar Rotterdam staat achter onze plannen.'

Eilanden beter bereikbaar
Ook op de Zuid-Hollandse eilanden, met Spijkenisse en Hellevoetsluis als grootste plaatsen, verwelkomen bestuurders en ondernemers de Blankenburgverbinding. Voor dit gebied ten zuiden van de Rotterdamse haven komt het Westland ten noorden van de Nieuwe Waterweg straks wat reistijd betreft een stuk dichterbij. Dat biedt kansen voor Ton van der Schelde, commercieel verantwoordelijk voor het nieuwe bedrijventerrein Kickersbloem 3, ten noorden van Hellevoetsluis. 'De reistijd van het volle Westland naar Hellevoetsluis gaat omlaag van 40 naar 20 minuten. Voor bedrijven in die volle regio wordt vestiging op de Zuid-Hollandse eilanden een stuk interessanter', zegt Van der Schelde.
Wethouder economie Aart-Jan Poons van Hellevoetsluis is verheugd over betere ontsluiting van zijn regio door de Blankenburgverbinding. 'Dat is cruciaal voor een bedrijventerrein. Alleen de N57 richting de A15 moet nog worden verbreed.' Van der Schelde claimt dat de Blankenburgverbinding het bedrijventerrein van 53 ha nu al interessanter maakt voor bedrijven en investeerders uit het Westland.
Een van de investeerders die anticiperen op de verbeterde verbinding is vastgoedontwikkelaar Twins Investments. 'We deden nooit veel op de Zuid-Hollandse eilanden omdat de verbinding slecht was’, zegt directeur Erik van Leemt. ‘Je stond altijd in de file bij Rotterdam.'
Van Leemt heeft onlangs grond gekocht op Kickersbloem 3. 'We gaan er 36 bedrijfsunits bouwen. Het gebied is interessanter geworden.'