Ruzie om laatste brandstof toeslag schepen

Ruzie om laatste brandstof toeslag schepen

jun 1, 2018 Nieuwsfeed by vincent

Verladers ruziën met rederijen over ‘verrassende’ toeslag voor dure brandstof

Een toenemend aantal mondiale containerrederijen voert uitzonderlijke noodtoeslagen in om de sterk gestegen brandstofprijzen te compenseren. Het versturen van een grote zeecontainer vanuit Rotterdam naar Sjanghai wordt hierdoor bij Maersk, ‘s wereld grootste containerrederij, 14% duurder.

Nederlandse verladers verzetten zich de prijsverhoging. ‘Die komt als een verrassing en is niet goed onderbouwd. De rederijen moeten meer inzicht bieden’, zegt een woordvoerder van verladersorganisatie evofenedex in een reactie. Volgende week staat overleg van evofenedex met de Europese verladerskoepel op het programma. ‘Dan zullen we bespreken wat we hier tegen kunnen doen.’

Volgens de Deense maritieme website Shipping Watch zijn grote internationale verladers, waaronder de Amerikaanse grondstoffenhandelaar Cargill, sterk gekant tegen de toeslag.

Een containerschip van de Deense rederij Maersk vaart in de Rotterdamse haven.
Een containerschip van de Deense rederij Maersk vaart in de Rotterdamse haven.Harold Versteeg/HH

Per container $120 meer

In de afgelopen dagen hebben enkele grote rederijen zoals Maersk, MSC, CMA CGM en Hapag Lloyd noodtoeslagen ingevoerd. De olieprijs is volgens hen zo snel en sterk gestegen in het eerste en tweede kwartaal dat de normale compensatieregelingen in de contracten onvoldoende zijn. De prijs van een vat ruwe olie ligt momenteel op het hoogste niveau sinds 2014.

Een verlader die vanuit Rotterdam een grote zeecontainer wil verschepen naar Sjanghai betaalt volgens een woordvoerder van Maersk nu zonder toeslag $850. ‘De toeslag, die per 1 juni ingaat, bedraagt voor dit type container $120.’

Bunkeren duurder

Door de gestegen olieprijs is ook de bunkerprijs (bunker is scheepsbrandstof) omhoog gegaan. In Rotterdam lag de bunkerprijs eind vorige week op $440 per ton, 20% hoger dan aan het begin van dit jaar.

Maersk, dat de toeslag wereldwijd heeft ingevoerd, gaat deze pas afschaffen als de bunkerprijs op $370 of daaronder komt. De toeslag wordt verdubbeld als de prijs stijgt naar $530.

De woordvoerder van evofenedex wijst de plotselinge invoering af. ‘Voor zo’n bijzondere maatregel moeten de brandstofprijzen voor langere tijd op een hoog niveau staan. Dan denk je bijvoorbeeld aan een nieuwe oliecrisis.’

Lagere resultaten

Brandstof is de belangrijkste kostenpost voor rederijen. De Deense rederij Maersk zag de brandstofkosten in de eerste drie maanden stijgen van $782 mln naar $1194 mln, waardoor de winstgevendheid onder druk staat. Het Franse CMA CGM belandde in de eerste drie maanden zelfs in de rode cijfers met een verlies van $77 mln.

Tot dit jaar hebben de grote zeerederijen juist geprofiteerd van de lage brandstofprijzen. Daardoor werden de historisch lage vervoerprijzen nog enigszins gecompenseerd.