Rotterdamse haven profiteert van brexitvrees en hamsterwoede bedrijven

Rotterdamse haven profiteert van brexitvrees en hamsterwoede bedrijven

apr 18, 2019 Nieuwsfeed by vincent

De Rotterdamse haven heeft in de eerste maanden van dit jaar flink geprofiteerd van de vrees bij bedrijven voor een no-dealbrexit. Bedrijven zijn in de afgelopen maanden in de aanloop naar de Britse uittreding uit de Europese Unie meer voorraden gaan aanleggen.

Het goederenverkeer op de terminals die vooral gericht zijn op handel met Groot-Brittannië is daardoor in het eerste kwartaal met ruim 10% toegenomen.

De totale overslag in de Rotterdamse haven steeg in de eerste drie maanden van 2019 met 5%.
Volgens Havenbedrijf Rotterdam (HbR), die de overslagcijfers over het eerste kwartaal donderdag heeft bekendgemaakt, stegen de volumes op de vijf terminals vooral in maart sterk. Oorspronkelijk zou Groot-Brittannië op 29 maart uit de EU stappen en de kans was groot dat dit zonder een deal met de EU zou gebeuren. Vervolgens werd dat verschoven naar 12 april, maar ook dat ging niet door. De brexitdatum is onlangs verschoven naar 31 oktober.

Om leveringsproblemen te voorkomen bij een eventuele brexitchaos zijn ondernemingen in Groot-Brittannië op voorhand meer voorraden gaan aanleggen op het Europese vasteland. Bedrijven op het Europese continent zijn dat gaan doen in Britse opslagloodsen. Eerder gaven opslag- en distributiebedrijven in de Rotterdamse haven en distributieknooppunt Venlo al aan dat de vraag naar opslagruimte flink was toegenomen.

Meer containers
De Rotterdamse haven presteerde ook in andere overslagsegmenten goed. Het containerverkeer nam sterk toe, met 7% in aantallen. Volgens HbR concentreren grote rederijen hun containerverkeer vanuit Azië in toenemende mate in Rotterdam. Daarna gaan de containers steeds vaker met kleinere schepen naar andere havens in Europa. Dit zogenoemde feederverkeer nam met 15% toe ten opzichte van de eerste drie maanden van 2018.

Allard Castelein, ceo van de havenbeheerder, spreekt in een toelichting van een ‘uitstekend begin’ van 2019. ‘De kwartaalcijfers bevestigen bovendien dat Rotterdam wederom zijn knooppuntpositie versterkt in de opslag en doorvoer van containers en LNG.’

Voorraadvorming kolen
Opvallend is verder dat de overslag van kolen, de fossiele energiebron die onder druk staat vanwege de hoge CO₂-uitstoot, ruim 15% hoger lag dan vorig jaar. Dat komt door de gedaalde prijs van kolen, wat leidde tot meer voorraadvorming. De overslag van LNG (vloeibaar aardgas) steeg eveneens flink.

Ondanks dat de totale overslag in de Rotterdamse haven in de eerste drie maanden met 5% steeg, blijft Castelein ervan uitgaan dat het volume over het hele jaar slechts licht zal groeien. De toename in het eerste kwartaal is enigszins vertekend omdat dezelfde periode vorig jaar veel slechter was met een afname van 1,2%. Volgens een woordvoerder zal bovendien het brexiteffect wegebben.