Open hiring: ‘Wij nemen iedereen aan, zonder sollicitatieprocedure’

Open hiring: ‘Wij nemen iedereen aan, zonder sollicitatieprocedure’

dec 19, 2018 Nieuwsfeed by vincent

1 week geledenGreyston Bakery neemt letterlijk iedereen in dienst. ‘Open hiring’, noemen ze dat. Zo krijgen mensen die moeilijk werk vinden toch een baan. Ceo Mike Brady ziet het model als een remedie tegen arbeidskrapte.

We ontmoeten Mike Brady van Greyston Bakery tijdens de Purpose Day in Rotterdam, een event dat in het teken staat van ‘betekenisvolle’ bedrijven die zich richten op maatschappelijke winst. Greyston Bakery is daar een aardig voorbeeld van. Dit Amerikaanse bedrijf wil zoveel mogelijk banen scheppen voor mensen die normaal gesproken moeilijk werk vinden. Hun motto is: ‘We don’t hire people to bake brownies, but we bake brownies to hire people.

Greyston Bakery werkt volgens een filosofie die ze ‘open hiring’ noemen: mensen die zich op een lijst hebben ingeschreven, worden op volgorde van aanmelding aangenomen. Dit gebeurt zonder sollicitatieprocedure of antecedentenonderzoek. Zo hebben ze duizenden ex-gedetineerden, daklozen en andere kansarme mensen in de New Yorkse achterstandswijk Yonkers aan een baan geholpen. Het succes vertelt zich door. Als we Brady spreken heeft hij net een afspraak met de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb gehad. Die wilde graag weten of open hiring wellicht kan helpen om problemen in zijn stad op te lossen.

Zachte waarden, harde resultaten

Greyston Bakery is in 1982 opgericht door de onlangs overleden Bernie Glassman. De zenboeddhist wilde met deze bakkerij sociale problemen in New York helpen oplossen. Greyston werkt volgens de waarden niet-oordelen, liefhebbende actie en onzekerheid omarmen. Het werft driekwart van het personeel zonder enige vorm van sollicitatieprocedure. Hierdoor kunnen ze een baan bieden aan mensen die normaal gesproken buiten de boot vallen, zoals daklozen en junks. De waarden van Greyston mogen zacht klinken, de resultaten zijn hard gebleken: in de 36 jaar sinds de oprichting heeft het bedrijf duizenden banen gecreëerd. Ook bleek Greyston financieel solide, onder meer dankzij een succesvolle samenwerking met ijsbedrijf Ben & Jerry’s. 
Hoe moeilijk is open hiring in de praktijk?
‘Het is niet moeilijker dan elke andere manier om met medewerkers om te gaan.’

Het vraagt wel om een compleet andere denk- en werkwijze…
‘Om dit tot een succes te maken, moet je niet oordelen over mensen als je ze aanneemt. Je moet ze vragen wat ze nodig hebben om succesvol te zijn en ze het gereedschap hiervoor geven. En je moet meten of ze zich aan de afspraken houden.’

Waar zit het grootste verschil?
‘Andere bedrijven zeggen: wij nemen jou niet aan omdat je te langzaam bent. Wij zeggen: wij nemen je aan en kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat je sneller wordt. Dat vraagt een andere mindset. Andere bedrijven investeren gemiddeld 4.000 dollar in het filteren van succesvolle mensen. Wij investeren dat geld in het succesvol maken van mensen.’

Wat kunnen obstakels zijn die mensen er bij jullie van weerhouden succesvol te zijn?
‘Het kan in de Verenigde Staten gebeuren dat een medewerker in een auto slaapt en niet kan douchen, waardoor hij of zij zich schaamt om naar het werk te gaan. Of dat een medewerker geen vervoer of kinderopvang heeft. Dat kunnen we vaak prima oplossen.’

 
Hoe meten jullie mensen? 
‘Als medewerkers hun afspraken niet nakomen, krijgen ze punten. Te laat komen zonder geldige reden levert bijvoorbeeld een half punt op. Je kunt ook weer puntenaftrek krijgen als je iets goed doet.’

In hoeverre strookt zo’n systeem met vertrouwen?
‘Het komt aan op communicatie. Als je ziet dat een medewerker punten scoort, moet je vragen wat het probleem precies is. Misschien kom je erachter dat zijn moeder ziek is. Daar kun je dan rekening mee houden.’

En als het ondanks dat toch niet lukt om ze succesvol te maken?
‘Als een medewerker boven een bepaald aantal punten komt, nemen we afscheid. We zeggen: je bent geen slecht persoon, maar het heeft hier niet gewerkt. En we helpen die persoon bij het vinden van een nieuwe baan.’
 
Veel ontslagen
Open hiring lijkt een waagstuk. Brady krijgt voortdurend de vraag of zijn bedrijf wel veilig is. Maar Greyston werkt niet met beveiligingsmensen. Ook heeft het geen bovengemiddeld hoge verzekeringspremies, vertelt Brady tijdens zijn Purpose Day-presentatie. Greyston moet wel relatief veel mensen ontslaan. Van de tien die starten, gaan volgens Brady vier of vijf mensen door. Dat laat zien dat ze mooie resultaten halen met mensen die anders kansloos zijn, maar ook dat er wel wat juridische haken en ogen aan zitten, zeker als je het bijvoorbeeld in Nederland zou willen doen. Toch is Greyston bezig om zijn open hiring-filosofie ook in ons land van de grond te krijgen (zie kader).’

Open hiring in Nederland

Greyston verspreidt de boodschap van de eigen gepatenteerde methode van open hiring nu wereldwijd. Een special opgericht Center for Open Hiring deelt best practices met andere organisaties en helpt bij het opzetten van initiatieven. Ook in Nederland staan een aantal pilots op stapel. Greyston werkt hierbij samen met de Start Foundation, die kleinschalige experimenten coördineert bij het landelijk opleidingsinstituut ICM, koffiebedrijf MAAS en leverancier van babyartikelen MamaLoes. En in 2020 moet in Nederland een Europese fabriek van Greyston Bakery openen.
Is jullie model niet erg radicaal om te volgen?
‘Geen vragen stellen en mensen helemaal niet natrekken gaat inderdaad erg ver. Maar we verwachten niet dat andere bedrijven ons model exact kopiëren. Zoveel arbeidsplaatsen als wij hoeven zij niet te creëren. Het is ook prima als het om een handvol banen gaat voor mensen die normaal gesproken moeilijk aan het werk komen.’

Kan het wel minder radicaal? Gaat dan niet de geest van jullie model verloren?
‘Ons model van niet-oordelen kun je ook op één persoon toepassen. Neem eens een keer iemand uit een probleemgroep zonder oordelen aan. En kijk vervolgens wat je kunt doen om obstakels in het privéleven, zoals gebrek aan kinderopvang of onderdak, weg te werken. Als je zulke mensen een kans geeft en laat opbloeien, heeft dat positieve invloed op de hele bedrijfscultuur.’

Waarom gebeurt dit zo weinig?
‘Wij zijn doorgeschoten in onze vooroordelen. Waarom lopen we achteloos langs de schoonmakers in ons bedrijf om vervolgens onze ‘normale’ collega’s wel hartelijk te begroeten? Waarom denken we dat een dakloze niets kan bijdragen aan de maatschappij of ons eigen leven? Wat als we dat veranderen en mensen wel een kans geven?’

 
Hoe wordt uw bedrijf in het politiek gepolariseerde Verenigde Staten bekeken?
‘Er is geen tekort aan tegenstanders. Maar wij laten zien dat onze manier van werken werkt en zelfs geld oplevert. Met ons radicale model dagen wij het systeem uit. Ik zie ons zelfs als een onderdeel van een nieuwe stroming van bedrijven, zoals Airbnb.’

Is dat zo? Wat is de overeenkomst tussen Airbnb en jullie?
‘We hebben beide een ‘bedrijfsdesign’ dat vertrouwen in de hand werkt. Aanvankelijk zei iedereen tegen oprichter Joe Gebbia van Airbnb dat hij gek was. Je laat een vreemde toch niet in je huis zonder eerst vragen te stellen? Nu is het een business van 31 miljard dollar. Dat kan doordat het design van het bedrijf is gericht op het versterken van vertrouwen. Dat geldt ook voor open hiring. Wij heten mensen welkom op de werkvloer zonder vragen te stellen. Daarbij gaan wij uit van vertrouwen dat iedereen wil werken en presteren. Slechts twee procent van de mensen die bij organisaties werken, is onbetrouwbaar, zo blijkt uit onderzoek. In dat licht is het zonde dat we enorme bedragen spenderen aan het voorkomen van schade door die hele beperkte groep.’

U bent erg optimistisch over de kansen van uw model. Waar baseert u dat op?
‘Ik zie steeds meer initiatieven tot stand komen. En zowel in de Verenigde Staten als in Nederland zie je arbeidskrapte ontstaan. Dat kan bedrijven stimuleren om verder te kijken dan de bekende vijver waaruit ze altijd vissen. Ik wil bedrijven verleiden om het experiment aan te gaan en te werken aan een diverse en daarmee succesvolle organisatie. Onze oprichter noemde dat taking the plunge: omarm onzekerheid in het vertrouwen dat je het positieve kunt oogsten en het negatieve kunt overwinnen.’

Fotografie: Aad Hoogendoorn
Greyston Bakery neemt letterlijk iedereen in dienst. ‘Open hiring’, noemen ze dat. Zo krijgen mensen die moeilijk werk vinden toch een baan. Ceo Mike Brady ziet het model als een remedie tegen arbeidskrapte.
Een baan vinden
Recruitment
Interne communicatie
 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Bookmark
Download
 
Joost Bijlsma
 
 
Meest gelezen
Beroepen en Functies
Als er een schandaal is, bellen bedrijven deze man

Solliciteren
Open hiring: ‘Wij nemen iedereen aan, zonder sollicitatieprocedure’

Freelancen
Wed niet op één paard – pensioentips voor zzp’ers

Carrière
Jaarlijkse beoordelingsgesprekken zijn volstrekt zinloos

 
Veel ontslagen
Open hiring lijkt een waagstuk. Brady krijgt voortdurend de vraag of zijn bedrijf wel veilig is. Maar Greyston werkt niet met beveiligingsmensen. Ook heeft het geen bovengemiddeld hoge verzekeringspremies, vertelt Brady tijdens zijn Purpose Day-presentatie. Greyston moet wel relatief veel mensen ontslaan. Van de tien die starten, gaan volgens Brady vier of vijf mensen door. Dat laat zien dat ze mooie resultaten halen met mensen die anders kansloos zijn, maar ook dat er wel wat juridische haken en ogen aan zitten, zeker als je het bijvoorbeeld in Nederland zou willen doen. Toch is Greyston bezig om zijn open hiring-filosofie ook in ons land van de grond te krijgen (zie kader).’

Open hiring in Nederland

Greyston verspreidt de boodschap van de eigen gepatenteerde methode van open hiring nu wereldwijd. Een special opgericht Center for Open Hiring deelt best practices met andere organisaties en helpt bij het opzetten van initiatieven. Ook in Nederland staan een aantal pilots op stapel. Greyston werkt hierbij samen met de Start Foundation, die kleinschalige experimenten coördineert bij het landelijk opleidingsinstituut ICM, koffiebedrijf MAAS en leverancier van babyartikelen MamaLoes. En in 2020 moet in Nederland een Europese fabriek van Greyston Bakery openen.
Is jullie model niet erg radicaal om te volgen?
‘Geen vragen stellen en mensen helemaal niet natrekken gaat inderdaad erg ver. Maar we verwachten niet dat andere bedrijven ons model exact kopiëren. Zoveel arbeidsplaatsen als wij hoeven zij niet te creëren. Het is ook prima als het om een handvol banen gaat voor mensen die normaal gesproken moeilijk aan het werk komen.’

Kan het wel minder radicaal? Gaat dan niet de geest van jullie model verloren?
‘Ons model van niet-oordelen kun je ook op één persoon toepassen. Neem eens een keer iemand uit een probleemgroep zonder oordelen aan. En kijk vervolgens wat je kunt doen om obstakels in het privéleven, zoals gebrek aan kinderopvang of onderdak, weg te werken. Als je zulke mensen een kans geeft en laat opbloeien, heeft dat positieve invloed op de hele bedrijfscultuur.’

Waarom gebeurt dit zo weinig?
‘Wij zijn doorgeschoten in onze vooroordelen. Waarom lopen we achteloos langs de schoonmakers in ons bedrijf om vervolgens onze ‘normale’ collega’s wel hartelijk te begroeten? Waarom denken we dat een dakloze niets kan bijdragen aan de maatschappij of ons eigen leven? Wat als we dat veranderen en mensen wel een kans geven?’

 
Hoe wordt uw bedrijf in het politiek gepolariseerde Verenigde Staten bekeken?
‘Er is geen tekort aan tegenstanders. Maar wij laten zien dat onze manier van werken werkt en zelfs geld oplevert. Met ons radicale model dagen wij het systeem uit. Ik zie ons zelfs als een onderdeel van een nieuwe stroming van bedrijven, zoals Airbnb.’

Is dat zo? Wat is de overeenkomst tussen Airbnb en jullie?
‘We hebben beide een ‘bedrijfsdesign’ dat vertrouwen in de hand werkt. Aanvankelijk zei iedereen tegen oprichter Joe Gebbia van Airbnb dat hij gek was. Je laat een vreemde toch niet in je huis zonder eerst vragen te stellen? Nu is het een business van 31 miljard dollar. Dat kan doordat het design van het bedrijf is gericht op het versterken van vertrouwen. Dat geldt ook voor open hiring. Wij heten mensen welkom op de werkvloer zonder vragen te stellen. Daarbij gaan wij uit van vertrouwen dat iedereen wil werken en presteren. Slechts twee procent van de mensen die bij organisaties werken, is onbetrouwbaar, zo blijkt uit onderzoek. In dat licht is het zonde dat we enorme bedragen spenderen aan het voorkomen van schade door die hele beperkte groep.’

U bent erg optimistisch over de kansen van uw model. Waar baseert u dat op?
‘Ik zie steeds meer initiatieven tot stand komen. En zowel in de Verenigde Staten als in Nederland zie je arbeidskrapte ontstaan. Dat kan bedrijven stimuleren om verder te kijken dan de bekende vijver waaruit ze altijd vissen. Ik wil bedrijven verleiden om het experiment aan te gaan en te werken aan een diverse en daarmee succesvolle organisatie. Onze oprichter noemde dat taking the plunge: omarm onzekerheid in het vertrouwen dat je het positieve kunt oogsten en het negatieve kunt overwinnen.’

Fotografie: Aad Hoogendoorn