Miljardendeal Heineken in China

Miljardendeal Heineken in China

aug 3, 2018 Nieuwsfeed by vincent

Heineken sluit miljardendeal in China

Heineken HEIA€88,22+1,59% neemt een belang van 40% in China Resources Beer Holdings, de eigenaar van de grootste bierbrouwer van China. Met de transactie, waarmee €2,7 mrd gemoeid is, hoopt de Nederlandse brouwer meer toegang tot de Chinese markt te krijgen.

Ook gaat Heineken het populaire Snow Beer buiten de Chinese landsgrenzen verkopen. Dat maakte Heineken vrijdag bekend.

Belangen over en weer

Heineken en het Chinese bedrijf hebben afgesproken om belangen in elkaar te nemen. Heineken koopt voor ruim HK$24 mrd (€2,7 mrd) een belang van 40% in China Resources Beer Holdings, dat op zijn beurt een belang van 51,7% in brouwerij CR Beer heeft.

De bestaande grootaandeelhouder van China Resources, CRE, koopt op zijn beurt 5,2 miljoen aandelen van Heineken voor een bedrag van €464 miljoen (€88,66 per aandeel). Het krijgt daarmee een belang van 0,9% in de Amsterdamse bierbrouwer. Daarnaast worden de Chinese activiteiten van Heineken voor HK$2,4 mrd (€264 mln) ondergebracht bij CR Beer. Daarmee kost Heineken de deal bij de huidige wisselkoersen uiteindelijk ongeveer €1,95 mrd.

Het gaat om een voorlopig contract. Er volgen nu nog boekenonderzoek en verdere onderhandelingen.

Toegang tot China

Tevens is afgesproken dat Heineken, als enige buitenlandse brouwer, exclusief partner wordt van CRE. Heineken kan hiermee de Chinese biermarkt, in volume de grootste ter wereld, gemakkelijker betreden.

Tot nu toe kreeg Heineken lastig voet aan de grond in China. Het ondervindt niet alleen concurrentie van rivalen als Carlsberg en AB InBev, maar zeker ook van lokale merken. Die merken nemen volgens Euromonitor International zeker de helft van het verkochte biervolume voor hun rekening.

Snow Beer

Ook krijgt Heineken het recht om het in China populaire Snow Beer buiten de Chinese landsgrenzen te verkopen. Met Snow, ofwel Xuehua, heeft CR Beer één van ‘s werelds meest verkochte biermerken in handen.

Tot nu toe is het bier van Snow, net als lokale merken als Tsingtao en Yanjing, vrijwel alleen nog maar verkrijgbaar op het Chinese vasteland. Het partnerschap met Heineken, ’s werelds tweede brouwer, moet helpen Snow ook buiten de landsgrenzen te laten bloeien.

Heineken neemt een belang van 40% in de Chinese biermaker.
Heineken neemt een belang van 40% in de Chinese biermaker.Foto: Reuters

Belangrijk bierland

Nergens ter wereld wordt zoveel bier gedronken als in China. De omvang van de Chinese biermarkt is twee keer zo groot als die van de Verenigde Staten. In 2016 werd er zo’n 45,7 mrd liter bier gedronken. CR Beer levert daar het meeste van.

Waar microbrouwerijen en luxebiertjes aan populariteit winnen in de Volksrepubliek, is de rek bij goedkopere bieren er wel uit. Het lagere segment waar Snow onderdeel van uitmaakt is weliswaar goed voor 80% van de totale Chinese biermarkt, de markt krimpt en er wordt weinig mee verdiend. Volgens het Chinese onderzoeksbureau Zhiyan Consulting komt nu al 32% van de totale bieromzet toe aan verkopers van premiumbieren. In 2020, zo is de verwachting, zal dat cijfer geholpen door stijgende welvaart oplopen tot 44,2%.

Het partnerschap moet CR Beer, dat meer dan 90 brouwerijen heeft in China, toegang geven tot die markt. Heineken, dat slechts drie brouwerijen telt in de Volksrepubliek, hoopt daarbij te profiteren van het distributienetwerk en de schaalvoordelen van CR Beer.