Havenvereniging heeft remedie voor het personeelstekort: borrelen

Havenvereniging heeft remedie voor het personeelstekort: borrelen

nov 30, 2018 Nieuwsfeed by vincent

Bedrijven in de Rotterdamse haven breken het hoofd over het aantrekken van nieuw personeel. Zelfs de Havenvereniging stort zich op de problematiek, omdat de gezelligheidsclub merkt dat de vacatures bij de borrels hét gesprek zijn.

 
Een gezellige netwerkclub die het personeelstekort te lijf gaat? ,,We denken dat wij een rol kunnen spelen”, zegt voorzitter Ronald Schinagl. Hij is met beoogd vice-voorzitter Sanneke van der Kley aangeschoven om te praten over de plannen.
De Havenvereniging omschrijft zichzelf ook wel als de fanclub van de Rotterdamse haven. Iedereen mag lid worden. Havenbaronnen, dokwerkers en ook gewoon geïnteresseerden. De contributie is met 25 euro per jaar bewust laag. De club heeft 1800 leden. Behalve borrels organiseert de vereniging ook bedrijfsbezoeken. Jaarlijks hoogtepunt is de Dag van de Haven, eind december in het Luxor Theater. De topman van het Havenbedrijf, een kopstuk van het stadsbestuur en het Jong Haventalent geven hun visie op de haven. Traditiegetrouw onder het genot van een hapje en een drankje.
Verschillende werelden 
,,De activiteiten van de Havenvereniging zijn de weinige gelegenheden waar de hele haven over de vloer komt”, zegt Schinagl (56). Hij is zelf directeur Nederland bij waterbouwer Van Oord. Sanneke van der Kley (39) is terminalmanager bij tankopslagbedrijf Koole. In het dagelijks leven zouden zij elkaar niet snel tegenkomen, zegt Van der Kley. ,,De petrochemie, offshore, scheepsbouw of containeroverslag, we zitten allemaal in ons eigen wereldje.‘’ 
,,Terwijl die verschillende werelden van elkaar kunnen leren”, zegt Schinagl. ,,Bij de Havenvereniging kan dat. Zeker op het gebied van personeelswerving.‘’ De haven zit te springen om mensen. De directe werkgelegenheid bedraagt volgens de laatste telling, in 2017, 101.443 banen. Het hoogste aantal sinds 2002. Tegelijkertijd zijn er duizenden vacatures, begin dit jaar zo’n zesduizend.
Jongeren willen zich ontwikke­len. Uitzicht hebben op een carrière.

Ronald Schinagl
Gewoon een goed salaris bieden is niet genoeg, zegt Schinagl. Van der Kley: ,,Jongeren willen zich ontwikkelen. Uitzicht hebben op een carrière.‘’ Ook kijken sollicitanten volgens Schinagl kritisch wat bedrijven aan het milieu doen. ,,De presentatie van een high-tech schip dat vaart op schonere brandstof levert Van Oord prompt sollicitaties op. Andere bedrijven kunnen daarvan leren door hun duurzaamheidsinvesteringen ook uit te dragen. Van de buitenkant is immers nauwelijks te zien wat er binnen de hekken gebeurt”, zegt hij. ,,Zo blijft dat staal en olie-imago van de haven bestaan.”
Door bij andere bedrijven te kijken en met mensen uit andere sectoren te spreken, zullen bedrijven sneller hun aanpak omgooien, zegt Van der Kley. Behalve door bedrijfsbezoeken rond het thema personeelswerving te organiseren, denkt de Havenvereniging ook aan het houden van presentaties. Steeds met de bijbehorende borrel. Schinagl: ,,Het moet gezellig zijn.”

Bron: AD, Leon van Heel