Groningse LNG scheepsbouwer failliet
Groningse bouwer van schepen die varen op lng failliet
Een Groningse bouwer van schepen die varen op vloeibaar gas (lng) is woensdag door de rechtbank in Noord-Nederland failliet verklaard. Het gaat om de scheepswerf SCHN (Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw), die in 2012 het leven zag.
De scheepsbouwer bouwde in de afgelopen vijf jaar acht schepen. De werkzaamheden werden uitgevoerd op andere werven aan het Winschoterdiep. Het bedrijf heeft volgens waarnemend curator Mirko Arts een conflict met het energiebedrijf Engie over de bouw van een schip niet overleefd, zo meldden woensdag RTV Noord en Dagblad van het Noorden.
Volgens Arts bedraagt de schuld aan Engie ruim vier ton. In totaal bedroeg de schuld van de scheepsbouwer € 1,4 mln. Het bedrijf had geen vast personeel, maar werkte met zzp’ers en uitzendkrachten.
Schonere brandstof
Arts verklaart tegenover noordelijke media dat een doorstart geen optie is. SCHN speelde als een van de eerste noordelijke werven in op de vraag naar lng-schepen. Lng wordt beschouwd als een schonere brandstof dan olie.
De Hoogezandse scheepsbouwer bouwde o.a de Sirocco, de eerste door lng aangedreven binnenvaarttanker. Dat schip werd in 2014 te water gelaten.
Volgens RTV Noord bouwde SCHN ook vier gastankers voor de Rotterdamse rederij Chemgas Shipping en in opdracht van de Bremer havenautoriteiten werd een lng-baggerschip gebouwd. SCHN verwachtte volgens de regionale omroep meer opdrachten uit de Duitse havenstad, maar het conflict met energiebedrijf Engie over de levering van de lng-installatie haalde daar een streep door.