Chinezen zijn gek op grote Mercedes

Chinezen zijn gek op grote Mercedes

mei 8, 2018 Nieuwsfeed by vincent

Chinezen zijn dol op grote Mercedessen

Mercedes-Benz heeft in de eerste drie maanden van het jaar meer personenwagens verkocht dan ooit en die trend zet het tweede kwartaal voort. Dat meldde de Duitse autofabrikant uit Stuttgart maandag.

Vooral de verkopen van Sport Utility Vehicles – de SUV’s – zijn sterker dan ooit, vooral dankzij China. De verkopen van de kleine Smart zijn juist flink teruggevallen.

Een Mercedes AMG GLC 63 Coupe op de autoshow van New York in 2017
Een Mercedes AMG GLC 63 Coupe op de autoshow van New York in 2017Foto: Erik Pendzich/REX/Shutterstock

De Duitse automobielindustrie worstelt door het voortmodderende dieselschandaal wereldwijd met een identiteitscrisis. Maar dat is niet terug te zien aan de verkopen. Meer dan vijf jaar – 62 maanden – groeit Mercedes-Benz al maand na maand onafgebroken. Ook Volkswagen en BMW boekten de laatste tijd verkooprecords.

De ondernemingen hebben onlangs wel gemeld last te hebben van ongunstige wisselkoerseffecten en stijgende kosten van grondstoffen. Dat heeft de bedrijfsresultaten van de Duitsers in het eerste kwartaal geraakt.

Hogere marges

De verkopen blijven niettemin stijgen. Mercedes-Benz claimt de leidende positie te hebben in het duurdere segment. De marges liggen doorgaans hoger dan die van aartsrivaal BMW uit München. BMW meldde vorige week dat de verkoop van voertuigen is gestegen met 3% tot een record van 604.629 stuks.

Daimler scoort goed met het kernmerk Mercedes-Benz. Sinds het begin van het jaar stegen de verkopen tot een nieuw record van 786.862 voertuigen (+6,2%). De onderneming meldt ook een verkooprecord in april met 192.558 verkochte wagens. Dat is 6,6% meer dan een jaar eerder. In april werden 68.000 SUV’s geleverd. Dat is een plus van 14%. Het aantal verkochte Smarts daalde in april met 7,5%.

Chinezen laten zich rijden

De grote wagens vinden vooral in Azië gretig aftrek. Vermogende Chinezen rijden vaak niet zelf maar laten zich graag rijden. In China is er daarom grote vraag naar verlengde SUV’s. Op de autoshow van Peking presenteerde Mercedes-Benz in navolging van concurrenten lange versies van bestaande modellen.

Voor de meeste Duitse autofabrikanten is Azië inmiddels de belangrijkste afzetmarkt. Mercedes-Benz meldt in april met meer dan 80.000 verkochte auto’s 17,2% meer afgezet te hebben in de regio Azië-Pacific. De grootste bijdrage aan deze groei kwam uit China, waar de leveringen vorige maand met 20,1% toenamen tot 57.221 eenheden.

Europa en VS stijgen matig

Ook in Europa boekte Mercedes-Benz een nieuw verkooprecord maar de stijging was, met 1,2% net als in de Verenigde Staten niet overweldigend. Een derde van deze wagens wordt in Duitsland verkocht.