Autofabrikanten sjoemelen opnieuw

Autofabrikanten sjoemelen opnieuw

jul 25, 2018 Nieuwsfeed by vincent

‘Autofabrikanten sjoemelen opnieuw’

De Europese Commissie heeft ernstige vermoedens dat autofabrikanten opnieuw sjoemelen met uitstootcijfers. Dit keer zou het gaan om CO₂, meldt NRC.

Volgens een uitgelekte brief die in handen is van de krant krikken fabrikanten de waarden van nulmetingen op. In het document worden geen namen van fabrikanten genoemd.

Volkswagen kwam als eerste in opspraak in wat dieselgate is gaan heten. Daarna volgden andere autofabrikanten.

Volkswagen kwam als eerste in opspraak in wat dieselgate is gaan heten. Daarna volgden andere autofabrikanten.Foto: Matthias Rietschel (Reuters)

De Europese Commissie verwacht namelijk dat auto’s in de toekomst fors minder CO₂ per kilometer uitstoten dan ze nu doen. In 2025 moet de uitstoot met zo’n 15% naar beneden en in 2030 verwacht de commissie zelfs een reductie van 30%.

Door nu de uitstoot op te krikken lijkt het straks alsof de fabrikanten meer CO₂-winst boeken dan ze in werkelijkheid doen. Gemiddeld zouden de fabrikanten hiermee een oorspronkelijke uitstoot opgeven die 4,5% hoger is dan in werkelijkheid. Een uitschieter naar boven van 13% werd echter ook gemeld.

Lege accu

Dat doen de fabrikanten onder meer door ‘slim’ gebruik te maken van een overgang van een oude naar een nieuwe uitstoottest. Ook werden sommige nulmetingen uitgevoerd met een lege accu of met uitschakeling van het start-stopsysteem. Door dergelijke foefjes neemt de uitstoot van auto’s flink toe.

De uitgelekte brief is geschreven door de Miguel Cañete en Elzbieta Bienkowska, beiden Europees Commissaris, en was gericht aan huidig EU-voorzitter Oostenrijk. De inhoud ervan is gebaseerd op informatie van lidstaten en studies door het onderzoeksinstituut van de Europese Commissie.

Dieselschandaal

Eerder kwamen Europese autofabrikanten in opspraak door wat het ‘dieselschandaal’ is gaan heten. Diesels bleken veel vervuilender dan voorgesteld door de fabrikanten. VW kocht strafvervolging recent af met een megaboete. Maar tegen dochterbedrijven Audi en Porsche en hun managers, alsook tegen BMW en Daimler lopen nog strafrechtelijke onderzoeken.