5 tips om aantrekkelijk te blijven in de ‘nieuwe economie’

5 tips om aantrekkelijk te blijven in de ‘nieuwe economie’

nov 20, 2018 Nieuwsfeed by vincent

De traditionele manieren van solliciteren en rekruteren zijn langzaam aan het verdwijnen. Recruiter en loopbaancoach John Koeman legt uit hoe je jouw diensten verkoopt in de nieuwe platformeconomie.

 
Bedrijven zijn van oudsher gefocust op interne controle en beheersing van mensen, middelen, producten en technieken. De meest waardevolle bedrijven tegenwoordig hebben al die ballast niet meer: Airbnb regelt accommodatie, maar bezit zelf geen enkele hotelkamer. Uber regelt vervoer, maar bezit geen auto’s. Zo zijn er steeds meer van dat soort platforms die hun waarde danken aan technologie en data. De GAFA (Google, Apple, Facebook en Amazon) zijn dan ook pure databedrijven. Grote platforms danken hun succes aan het optimaal verbinden van aanbieders en bijpassende klanten, en dit gaat bijna zonder overhead en via een app of website moeiteloos 24 uur door.

Dit heeft ook gevolgen voor recruitment. Momenteel zijn er verschillende programma’s in de maak die tot doel hebben die dure recruiters te vervangen. Zo ver is het natuurlijk nog niet, maar de tendens is dat onze manier van recruitment in de nabije toekomst wel gaat veranderen.

Een van de verschijnselen is de opkomst van de zzp’er. Zelfs chirurgen en notarissen zullen hieraan gaan meedoen. Dat betekent dat al deze zelfstandig ondernemers zich zullen gaan ‘verkopen’ op een of meerdere platforms. Dienstverbanden worden uiteraard steeds korter en solliciteren wordt een belangrijk deel van je werkzaamheden. Alleen wordt solliciteren steeds meer acquireren van opdrachten. Je gaat in de toekomst jouw diensten verkopen.

 

5 tips voor moderne sollicitanten

Verreweg de meeste sollicitanten komen nog uit de ‘oude’ economie van controleren, beheersen en sturen. Trainingen en opleidingen zijn ook daarop gericht. ‘Hoe maak je jouw team succesvol?’ en ‘De kracht van samenwerken en inspirerend leidinggeven’ zullen in de toekomst meewarig worden gezien als stuiptrekkingen van de ‘oude economie’. Hoe zorg je er nou voor dat jij niet in die val trapt?

1. Dataficeer jouw cv
Er zijn nog zoveel cv’s met vage omschrijvingen van werkzaamheden. Vertel concreet welke IT-projecten je geleid hebt, hoeveel mensen je aanstuurde en welke opdrachtgevers je had. Maak van jouw cv jouw portfolio en bepaal welk project of welke werkzaamheden je het leukst vond en waarom. Kies over welk project je het liefst iets zou vertellen in een sollicitatiegesprek. Oefen dat onderdeel eens met je partner. Passie en data zijn een gouden combinatie!

2. Prosumeer
Prosumeren is een samentrekking van produceren en consumeren. Als consumenten consumeren wij veel, maar we produceren tegelijk ook reviews en likes op Facebook. We posten foto’s van onze nieuwe aankoop, maar bieden ook onze huizen en auto’s aan voor Airbnb en SnappCar. Het leuke van de platformeconomie is dat het verschil tussen producent en consument steeds meer wegvalt. Hoe kun jij daarvan profiteren? Hoe zou jouw huidige werkgever daarvan kunnen profiteren? Filosofeer daar maar eens over. Praat daarover met collega’s.

De traditionele manieren van solliciteren en rekruteren zijn langzaam aan het verdwijnen. Vijf tips van expert John Koeman om jouw diensten te verkopen in de platformeconomie.

3. Vertel verhalen
Niemand gaat een kennis bellen om te vertellen dat zijn lunch minder dan zo en zoveel calorieën heeft. Toen Jared Fogle 50 kilo lichaamsgewicht verloor met zijn Subway-dieet, ontstond er een verhaal waar mensen over konden praten. Verkopers komen met informatie en feiten, maar mensen willen verhalen, liefst met foto’s. Denk aan die man die beroemd werd met zijn Blendtec-blender. ‘Will it blend?’ is zijn tagline en hij mixt alles om te kijken of het kapot te krijgen is. Wat is het verhaal van jouw carrière? Van jouw huidige werkgever? Vraag bij je toekomstige werkgever naar hun verhaal. Werkt het aanstekelijk?

4. Ontwikkel jouw lerend vermogen
In de toekomst zal controle en beheersing minder belangrijk gaan worden. Platforms krijgen soms een heel ander doel dan wat de makers voor ogen hadden. Laat jij toe dat anderen jouw idee oppikken en er iets heel anders mee gaan doen? Heb jij daar een voorbeeld van? Hoe veranderen de wensen van jullie klanten? hoe merk jij dat? welke signalen pik jij daarvan op? Oefen jezelf ook in het signaleren van veranderingen bij klanten.

5. Investeer in jezelf
Nu gaat het weer goed met de economie, maar straks moeten bedrijven weer een inhaalslag maken. Denk jij na over hoe jouw werkgever klanten over drie jaar gaat bedienen? Zorg jij dat jouw kennis en vaardigheden over drie jaar nog interessant zijn voor jouw werkgever?

De platformeconomie wint snel aan terrein en niemand weet precies hoe de toekomst eruit zal gaan zien, maar met deze vijf tips ben je in ieder geval wendbaar genoeg om in te spelen op wat eraan komt.

Succes!

 

 

John Koeman geeft adviezen over succesvol solliciteren, communiceren en vergaderen. Via zijn bedrijf Koeman Training & Coaching helpt hij organisaties en professionals sinds 1990 als trainer, personal coach en teambuilder.

 

bronvermelding: John Koeman

foto: pexels.com